Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

1. Izteikt 163.1 pantu šādā redakcijā:

"163.1 pants. Dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu provēšanas, zīmogošanas, marķēšanas un uzglabāšanas noteikumu pārkāpšana

Par dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu realizēšanu (nodošanu realizācijai), izgatavošanu, remontēšanu, pārkāpjot noteiktās provēšanas un zīmogošanas prasības, –

fiziskai vai juridiskai personai izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu līdz četrsimt latiem.

Par neprovētu dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu uzglabāšanu, pārkāpjot noteikto uzglabāšanas kārtību, –

fiziskai vai juridiskai personai izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu līdz četrsimt latiem.

Par šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajiem pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas, –

fiziskai vai juridiskai personai uzliek naudas sodu no divsimt līdz piecsimt latiem.

Par dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu uzglabāšanu un realizēšanu (nodošanu realizācijai), pārkāpjot noteiktās marķēšanas prasības, –

fiziskai vai juridiskai personai izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu līdz simt latiem.

Par šā panta ceturtajā daļā paredzētajiem pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas, –

fiziskai vai juridiskai personai uzliek naudas sodu no simt līdz četrsimt latiem."

2. Papildināt kodeksu ar 163.2 pantu šādā redakcijā:

"163.2 pants. Saimnieciskās darbības vietu darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem reģistrēšanas un dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāju personisko zīmogu reģistrēšanas kārtības pārkāpšana

Par saimnieciskās darbības vietu darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem un dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāju personisko zīmogu reģistrēšanas kārtības pārkāpšanu –

fiziskai vai juridiskai personai izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu līdz divsimt latiem.

Par tādiem pašiem pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas, –

fiziskai vai juridiskai personai uzliek naudas sodu no simt līdz četrsimt latiem."

3. Izslēgt 215.1 panta pirmajā daļā skaitli "163.1".

4. Izteikt 236.1 pantu šādā redakcijā:

"236.1 pants. Valsts proves uzraudzības inspekcija

Valsts proves uzraudzības inspekcija izskata šā kodeksa 163.1 un 163.2 pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas.

Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Valsts proves uzraudzības inspekcijas vārdā ir tiesīgi:

1) Valsts proves uzraudzības inspekcijas priekšnieks un viņa vietnieki – brīdinājumu vai naudas sodu līdz piecsimt latiem;

2) Valsts proves uzraudzības inspekcijas daļu vadītāji un vecākie inspektori – brīdinājumu vai naudas sodu līdz četrsimt latiem."

5.  304.pantā:

izslēgt 2.punktā skaitli un vārdus "163.1 panta trešajā daļā";

izslēgt 8.punktā skaitli "163.1".

 

 

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

Likumprojekta “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Lai uzlabotu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu tirgus uzraudzību, LR Saeima 2002. gada 11. aprīlī pieņēma grozījumus likumā "Par valsts proves uzraudzību" un atbilstoši šī likuma 27. pantā piešķirtajam pilnvarojumam 2002. gadā Ministru kabinets (turpmāk – MK) pieņēma šādus noteikumus:

1) 20.08.2002. Nr. 366 "Dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāju personisko zīmogu reģistrācijas kārtība";

2) 20.08.2002. Nr. 367 "Kārtība, kādā reģistrējamas saimnieciskās darbības vietas darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, to obligātās provēšanas un marķēšanas kārtība un neprovētu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu uzglabāšanas kārtība";

3) 27.12.2002. Nr. 595 "Dārgmetālu izstrādājumu zīmogošanas kārtība un pieļaujamais remedijs".

Minētie MK noteikumi paredz jaunas prasības un tiesības saimnieciskās darbības veicējiem ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, tāpēc nepieciešams atbilstoši tiem aktualizēt un mainīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 163.1 panta redakciju, kurā noteikt atbildību par dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu provēšanas, zīmogošanas, marķēšanas un glabāšanas pārkāpumiem.

Atceļot akcīzes nodokli dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem un palielinot tā vietā proves darbu pakalpojumu valsts nodevu, pašreiz 163.1 pantā paredzētie naudas soda apmēri nav samērojami ar iespējamo labumu, ko saimnieciskās darbības veicējs var gūt, nepildot obligātās provēšanas un zīmogošanas prasības, tāpēc nepieciešams palielināt naudas sodu apmērus par šiem pārkāpumiem. Naudas sodu apmēri palielināmi arī tāpēc, ka no 163.1 panta paredzēts izslēgt papildsodu "konfiskācija".

Pašlaik nav paredzēta administratīvā atbildība par saimnieciskās darbības vietu darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem reģistrēšanas un dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāju personisko zīmogu reģistrēšanas kārtības, kas noteikta MK noteikumos Nr.366 un Nr.367, pārkāpšanu.

Ņemot vērā minēto, nepieciešams:

1) izteikt jaunā redakcijā APK 163.1 pantu;

2) papildināt likumu ar jaunu 163.2 pantu, kurā paredzēt atbildību par saimnieciskās darbības vietu darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem reģistrēšanas un dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāju personisko zīmogu reģistrēšanas kārtības pārkāpšanu;

3) grozīt APK 215.1 panta pirmo daļu, kura nosaka, ka Valsts ieņēmuma dienesta amatpersonas izskata 163.1 panta pārkāpuma lietas, jo dārgmetāli, dārgakmeņi un to izstrādājumi kopš 2001. gada 26. jūnija izslēgti no akcīzes preču saraksta;

4) grozīt APK 304. panta 2. un 8. punktu, kurš nosaka, ka policijas iestāžu pilnvarotas amatpersonas un Valsts ieņēmuma dienesta amatpersonas, pamatojoties uz APK 163.1 pantu, izpilda konfiskāciju;

5) izteikt jaunā redakcijā APK 236.1 pantu, paredzot Valsts proves uzraudzības inspekcijas amatpersonām papildus pilnvarojumu izskatīt lietas un administratīvi sodīt par APK 163.2 pantā kvalificētiem pārkāpumiem.

Normatīvā akta projekta būtība

Normatīvā akta projekts:

1) APK 163.1 pantā izsaka jaunā redakcijā saimnieciskās darbības veicēju ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem atbildību par dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu provēšanas, zīmogošanas, marķēšanas, uzglabāšanas noteikumu pārkāpšanu un nosaka soda veidus (brīdinājums, naudas sods);

2) APK 163.2 pantā paredz atbildību par saimnieciskās darbības vietu darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem reģistrēšanas un dārgmetālu izstrādājumu izgatavotāju personisko zīmogu reģistrēšanas kārtības pārkāpšanu un nosaka soda veidus (brīdinājums, naudas sods);

3) APK 215.1 pantā izslēdz no Valsts ieņēmumu dienesta izskatāmo lietu saraksta 163.1 pantā kvalificētās administratīvo pārkāpumu lietas;

4) APK 236.1 pantā jaunā redakcijā, nosaka Valsts proves uzraudzības inspekcijas amatpersonas, kuras tiesīgas izskatīt APK 163.1, 163.2 pantā kvalificētās administratīvo pārkāpumu lietas, soda veidus un naudas sodu apmērus, kādus šīs amatpersonas tiesīgas uzlikt;

5) APK 304. panta 2. un 8. punktā izslēdz APK 163.1 pantu, jo 163.1 panta jaunā redakcija neparedz papildsodu - konfiskācija.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makro-ekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekta pieņemšana nodrošinās saimnieciskās darbības ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem vides sakārtošanu, godīgu konkurenci saimnieciskās darbības veicēju vidū, jo paredzēs atbildību par normatīvajos aktos izvirzīto jauno prasību nepildīšanu, nodrošinās nepārprotamu administratīvā pārkāpuma kvalifikāciju un objektīvu lēmumu pieņemšanu.

Vienotā kārtība administratīvo pārkāpumu lietu izskatīšanā vienkāršos administratīvās procedūras.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

3. Finansiālā ietekme

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Jaunu normatīvo aktu pieņemšana nav nepieciešama.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Tiesību akts saskaņots ar:

-Latvijas Lombardu asociāciju;

-Latvijas Juvelieru biedrību;

-Patērētāju interešu aizsardzības asociāciju.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Minētās nevalstiskās organizācijas atbalsta normatīvā akta projektu.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta esošo valsts institūciju ietvaros.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Grozījumi tiks publicēti laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Pieņemto lēmumu indivīds var pārsūdzēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

 

 

 

Finanšu ministrs V. Dombrovskis

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

     

V. Andrējeva

E. Strazdiņa

M. Radeiko

P. Brangulis

 

 

 

 

 

 

2003.09.12.56

P.Brangulis

7210009, peters@vpui.lv