Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Republikas Advokatūras likumā

Izdarīt Latvijas Republikas Advokatūras likumā (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 28.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 5.nr.; 2002.gada 4.jūnija Satversmes tiesas spriedums, Latvijas Vēstnesis, 2002, 84.nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 15.panta 8.punktu.

2. Aizstāt 37.pantā vārdu "pieņemšanas" ar vārdiem "spēkā stāšanās".

3. 43.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus "formālu iemeslu dēļ";

izslēgt otro daļu.

4. Izslēgt 44.pantu.

5. Aizstāt 89.pantā skaitļus "39.–44." ar skaitļiem "39.–43.".

6. Izslēgt 113.panta pirmajā daļā vārdus "un juridisko palīdzību lietu vešanai tiesās".

 

 

 

 

Tieslietu ministrs

A.Aksenoks

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Republikas Advokatūras likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Līdz ar Latvijas neatkarības atgūšanu tika uzsākta arī radikāla Latvijas tiesību sistēmas pārveide no sociālistiskas tiesību sistēmas uz tādu, kuras pamatā būtu demokrātijas un tiesiskuma principi. Lai to paveiktu, tika uzsākts darbs pie visu tiesību nozaru regulējošo normatīvo aktu pārveides, un šī darba rezultātā līdzšinējos desmit gados tika izveidota Latvijas konstitucionālo tiesību sistēma, pieņemti vai atjaunoti tādi likumi kā Civillikums, Civilprocesa likums, Krimināllikums, Darba likums utt.

Kā pēdējā lielā tiesību nozare, kurā vēl nebija veiktas radikālas pārmaiņas normatīvajā bāzē, bija administratīvā procesa tiesības. 2001.gada 25.oktobrī Saeimā tika pieņemts Administratīvā procesa likums, kura spēkā stāšanās paredzēta 2004.gada 1.februārī. Likums veicina demokrātiskas, tiesiskas valsts pamatprincipu, it sevišķi cilvēktiesību, ievērošanu konkrētās publiski tiesiskajās attiecībās starp valsti, no vienas puses, un personu, no otras puses, pakļauj šīs attiecības neatkarīgas, objektīvas un kompetentas tiesu varas kontrolei, kā arī nodrošina tiesību normu tiesisku, precīzu un efektīvu piemērošanu publiski tiesiskajās attiecībās.

Administratīvā procesa ietērpšana likuma formā atrisina galvenās ar administratīvo procesu saistītās problēmas, taču ar to vien nepietiek. Lai nodrošinātu viendabīgu un no liekām tiesību normu kolīzijām brīvu administratīvā procesa sistēmu, ne mazāk svarīgi ir apzināt arī nepieciešamos grozījumus tajos spēkā esošajos normatīvajos aktos, kas iekļausies šajā sistēmā.

Lai to nodrošinātu, ar Pasaules bankas finansiālu atbalstu tika veikts LU lektores Jautrītes Briedes pētījums, kurā tika apzināti visi tie likumi, kuros ir nepieciešams veikt grozījumus, lai nodrošinātu atbilstību jaunajam Administratīvā procesa likumam. Pētījuma rezultātā tika apzināti 156 likumi, kuros jāveic grozījumi.

Grozījumi sagatavoti, atbilstoši Ministru kabineta 2002.gada 29.janvāra sēdes protokollēmuma (prot.nr.5 42§) 3.punktam. Patlaban no 156 likumprojektu saraksta ir izvērtēti 120 likumprojekti, no tiem izstrādāti 39 likumprojekti (19 jau saskaņoti un iesniegti izskatīšanai Ministru kabinetā). Daļa no likumiem ar Ministru kabineta lēmumu no saraksta ir un tiks svītroti, jo kompetentās ministrijas un Tieslietu ministrija grozījumu izstrādi tajos ir atzinusi par nelietderīgu un nevajadzīgu.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Grozījums 37.pantā nodrošina, ka Latvijas Zvērinātu advokātu padomes izdoto aktu pārsūdzības termiņu skaita no paziņošanas brīža, nevis to pieņemšanas dienas, tādējādi garantējot administratīvā procesa pamatprincipu ievērošanu un atbilstību Administratīvā procesa likuma 70.pantam.

Tiek izslēgti 43.panta pirmajā daļā vārdi “formālu iemeslu dēļ” un šī panta otrā daļa, jo tā ir pretrunā ar Latvijas Republikas Satversmes 92.pantu, kur noteikts, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā. Tā kā tiek izslēgta 43.panta otrā daļa, zūd arī nepieciešamība pēc 15.panta 8.punkta un 44.panta.

No 113.panta pirmās daļas tiek izslēgti vārdi “un juridisko palīdzību lietu vešanai tiesās”. Tas, vai juridiskās palīdzība lietu vešanai tiesā ir advokāta ekskluzīva kompetence nosaka procesuālā likumdošana. Tā, piemēram, Administratīvā procesa likuma 35.pantā noteikts, ka pārstāvis administratīvā procesā var būt jebkura rīcībspējīga fiziska vai juridiska persona.

3. Cita informācija

Likumprojekts stāsies spēkā parastā kartībā, nevis vienlaicīgi ar Administratīvā procesa likumu (2004.gada 1.februārī), jo tajā esošās normas attiecībā uz pārsūdzības iespējām ir būtiski ieviest pēc iespējas ātrāk.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

Sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts samazina iespējas adresātam nokavēt pārsūdzības termiņu, jo tas sākas ar paziņošanas brīdi, nevis ar administratīvā akta pieņemšanas brīdi.

Tiek izslēgta 43.panta pirmajā daļā vārdi “formālu iemeslu dēļ” un šī panta otrā daļa, jo tas ir pretrunā ar Latvijas Republikas Satversmes 92.pantu, kur noteikts, ka ikviens var aizstāvēt savas tiesības un likumiskās intereses taisnīgā tiesā.

Administratīvā procesa likuma 35.pantā noteikts, ka pārstāvis administratīvā procesā var būt jebkura rīcībspējīga fiziska vai juridiska persona. Advokatūras likuma 113.pants tiek saskaņots ar iepriekšminēto normu. Tādejādi tiek realizēts Administratīvā procesa likuma 5.pantā minētais personas tiesību ievērošanas princips.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

Likum-projekts šo jomu neskar

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

2. Cita informācija

Vienlaikus grozījumiem šajā likumā ir jāizvērtē grozījumu nepieciešamība arī pārējos 155 likumos, kuros tika konstatētas pretrunas ap Administratīvā procesa likumu (sk. Anotācijas I daļas 1.punktu).

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām

Atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

5. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

Sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Pēc likumprojekta izsludināšanas VSS, tas tika nosūtīts atzinuma sniegšanai Latvijas Zvērinātu advokātu padomei.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas

5. Cita informācija

Grozījumi sagatavoti, vadoties no LU Juridiskās fakultātes lektores J.Briedes ieteikumiem.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību akta izpildei nav nepieciešama jaunu institūciju veidošana. Paplašināsies tiesu funkcijas, tās varēs izskatīt arī iesniegumus par neuzņemšanu zvērinātu advokātu skaitā neformālu iemeslu dēļ (LR Advokatūras likuma 43.pants).

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Lai sekmīgi ieviestu Administratīvā procesa likumu, patlaban rit darbs pie stratēģijas sabiedrības informēšanai par Administratīvā procesa likumu izstrādes.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Cita informācija

Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

Tieslietu ministrs A.Aksenoks

 

 

Valsts sekretārs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

G.Kūtris

I.Brazauska

I.Gratkovska

 

17.06.2003 11:47

1221

I.Gratkovska

7036768, indra.gratkovska@tm.gov.lv