Likumprojekts

Likumprojekts

Valsts probācijas dienesta likums

I nodaļa

Vispārīgie noteikumi

1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) brīvprātīgais probācijas darbinieks – persona, kurai Valsts probācijas dienests deleģē pildīt kādu atsevišķu uzdevumu;

2) izlīgums ar starpnieka palīdzību – pārrunu process, kurā piedalās cietušais un probācijas klients un kurā izmanto starpnieka palīdzību, lai novērstu noziedzīga nodarījuma sekas un panāktu cietušā un probācijas klienta izlīgumu;

3) izvērtēšanas ziņojums – informācija, kas raksturo probācijas klientu un kuru Valsts probācijas dienesta darbinieks sagatavo un iesniedz pēc tiesas vai prokurora pieprasījuma;

4) postpenitenciārā palīdzība – pasākumu kopums personu iekļaušanai sabiedrībā pēc pamatsoda izciešanas brīvības atņemšanas iestādē;

5) probācijas klients – persona, kura saskaņā ar likumu kriminālsodu izcieš sabiedrības uzraudzībā un saņem Valsts probācijas dienesta palīdzību atbilstoši tā kompetencei, kā arī pilda tiesas uzliktos pienākumus;

6) probācija – probācijas klienta uzraudzība un viņa sociālās uzvedības korekcija, lai novērstu atkārtotu likumpārkāpuma izdarīšanu;

7) sabiedrībā izciešams kriminālsods – sods, kas nav saistīts ar personas piespiedu turēšanu brīvības atņemšanas iestādē un kura izciešanas laikā notiesātā persona ir sabiedrības uzraudzībā;

8) sociālās rehabilitācijas centrs – institūcija, kas atbilst sociālās rehabilitācijas institūcijām izvirzītajām prasībām un kuras galvenais uzdevums ir veikt probācijas klientu sociālās uzvedības korekciju;

9) sociālās uzvedības korekcija – metodoloģiski organizēts pasākumu kopums, lai personu integrētu sabiedrībā;

10) starpnieks – īpaši apmācīta persona izlīguma procesa veikšanai;

11) uzraudzība – pasākumi, kurus veic uzraudzības institūcija vai tās vārdā cita institūcija vai organizācija, lai probācijas klientu integrētu sabiedrībā un nodrošinātu, ka probācijas klients pilda Krimināllikumā, Latvijas Sodu izpildes kodeksā un šajā likumā izvirzītās prasības un noteikumus.

2.pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir nodrošināt probācijas principiem atbilstošu Valsts probācijas dienesta darbību, noteikt Valsts probācijas dienesta pārvaldes un tā teritoriālo struktūrvienību statusu, struktūru, kompetenci un funkcijas, kā arī Valsts probācijas dienesta personāla tiesisko statusu, tiesības un pienākumus.

3.pants. Probācijas principi

Valsts probācijas dienesta darbu organizē, pamatojoties uz šādiem probācijas principiem:

1) sadarbības princips – probācijas darba pamatā ir starpinstitūciju sadarbības organizēšana un veicināšana, lai ar probāciju saistīto uzdevumu risināšanā optimāli un saskaņā ar vienotu politiku iesaistītu un izmantotu valsts, pašvaldību un nevalstisko organizāciju resursus;

2) optimizācijas princips – probācijas darbu organizē atbilstoši probācijas funkciju ekonomijas principam, deleģējot tās attiecīgajām pašvaldībām un sabiedriskajām organizācijām un paturot tiesības noteikt un kontrolēt šo funkciju izpildes kritērijus;

3) sociālās integrācijas princips – veicot probācijas klienta sociālās uzvedības korekciju un uzraudzību, nodrošina viņa integrāciju sabiedrībā.

4.pants. Valsts probācijas dienesta funkcijas

Valsts probācijas dienesta funkcijas ir:

1) novērst atkārtotu likumpārkāpuma izdarīšanu;

2) iesaistīt probācijas klientus, cietušos un sabiedrību noziedzības izraisīto negatīvo seku mazināšanā;

3) veikt probācijas klientu uzraudzību sabiedrībā un veicināt viņu sociālo integrāciju;

4) sniegt izvērtēšanas ziņojumu par probācijas klientu;

5) organizēt sociālās uzvedības korekcijas programmu izstrādi un nodrošināt preventīvo pasākumu izpildi;

6) koordinēt piespiedu darba uzraudzības dienestu darbību;

7) sadarboties ar valsts un pašvaldību institūcijām un nevalstiskajām organizācijām;

8) uzraudzīt to lēmumu izpildi, kas saistīti ar nepilngadīgo sabiedrisko darbu;

9) pārbaudes laikā veikt to personu uzraudzību, pret kurām izbeigta krimināllieta, tās nosacīti atbrīvojot no kriminālatbildības.

II nodaļa

Valsts probācijas dienesta organizācija un personāls

5.pants. Valsts probācijas dienests

(1) Valsts probācijas dienests ir Tieslietu ministrijas padotībā esoša valsts pārvaldes iestāde, kas veic probācijas principiem atbilstošu darbību.

(2) Valsts probācijas dienesta sastāvā ir Valsts probācijas dienesta pārvalde un Valsts probācijas dienesta teritoriālās struktūrvienības.

(3) Valsts probācijas dienesta nolikumu apstiprina Ministru kabinets.

6.pants. Valsts probācijas dienesta personāls

Valsts Probācijas dienesta personālu veido ierēdņi un darbinieki. Ierēdņu amatus pēc saskaņošanas ar Valsts civildienesta pārvaldi nosaka Valsts probācijas dienesta pārvaldes priekšnieks.

7.pants. Valsts probācijas dienesta pārvaldes priekšnieks

(1) Valsts probācijas dienesta pārvaldes priekšnieku amatā ieceļ saskaņā ar Valsts civildienesta likumu.

(2) Valsts probācijas dienesta pārvaldes priekšnieks:

1) vada Valsts probācijas dienesta darbību un apstiprina Valsts probācijas dienesta struktūru, ierēdņu amatu un darbinieku sarakstu;

2) ieceļ amatā un atbrīvo no amata Valsts probācijas dienesta ierēdņus, kā arī pieņem darbā un atlaiž no darba darbiniekus;

3) atbild par Valsts probācijas dienesta funkciju izpildi;

4) apstiprina Valsts probācijas dienesta struktūrvienību nolikumus un dienesta instrukcijas;

5) nodrošina iestādes gada darbības plāna un budžeta pieprasījuma izstrādi;

6) izskata sūdzības par pakļauto struktūrvienību vadītāju lēmumiem un rīkojumiem un atceļ minēto ierēdņu nepamatoti pieņemtos lēmumus.

8.pants. Valsts probācijas dienesta teritoriālās struktūrvienības priekšnieks

Valsts probācijas dienesta teritoriālās struktūrvienības priekšnieks:

1) vada Valsts probācijas dienesta teritoriālās struktūrvienības darbu un ir atbildīgs par to;

2) slēdz ar brīvprātīgajiem probācijas darbiniekiem līdzdarbības līgumus par atsevišķu uzdevumu veikšanu;

3) vada teritoriālo probācijas konsultatīvo padomi;

4) izskata sūdzības par Valsts probācijas dienesta teritoriālās struktūrvienības ierēdņu un darbinieku lēmumiem;

5) lai nodrošinātu probācijas funkciju izpildi, slēdz līgumus apstiprinātā budžeta ietvaros;

6) saskaņā ar Valsts probācijas dienesta nolikumu sniedz pārskatus par teritoriālās struktūrvienības darbību.

III nodaļa

Probācijas klienta pienākumi un tiesības

9.pants. Probācijas klienta pienākumi

Probācijas klientam ir šādi pienākumi:

1) pildīt tiesas spriedumā noteiktos pienākumus;

2) pildīt Valsts probācijas dienesta amatpersonu likumīgās prasības;

3) sniegt patiesu informāciju Valsts probācijas dienesta amatpersonām;

4) izmantot sociālās rehabilitācijas pakalpojumus;

5) aktīvi iesaistīties savu problēmu risināšanā;

6) sniegto palīdzību izmantot atbilstoši paredzētajiem mērķiem.

10.pants. Probācijas klienta tiesības

Probācijas klientam ir šādas tiesības:

1) saņemt informāciju par pieejamo palīdzību;

2) uz informācijas konfidencialitāti;

3) atteikties no palīdzības;

4) bez maksas saņemt Valsts probācijas dienesta darbinieku konsultācijas par problēmu risināšanas iespējām;

5) līdzdarboties lēmumu pieņemšanā, lai noteiktu atbilstošāko problēmas risinājumu.

IV nodaļa

Valsts probācijas dienesta sadarbība, kompetence un finansēšana

11.pants. Valsts probācijas dienesta sadarbības institūcijas

Valsts probācijas dienests atbilstoši kompetencei un saskaņā ar normatīvajiem aktiem sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām un nevalstiskajām organizācijām.

12.pants. Valsts probācijas dienesta sadarbība ar sociālās rehabilitācijas centriem

(1) Valsts probācijas dienests, pamatojoties uz savstarpēji noslēgtu līgumu, sadarbojas ar sociālās rehabilitācijas centriem, kuri atbilst sociālās rehabilitācijas institūcijām izvirzītajām prasībām.

(2) Valsts probācijas dienests atbilstoši likumā par valsts budžetu kārtējam gadam piešķirtajai apropriācijai nodrošina valsts līdzdalību probācijas klientiem paredzēto sociālās rehabilitācijas pasākumu finansēšanā.

13.pants. Valsts probācijas dienesta kompetence kriminālsoda – piespiedu darbs – koordinācijā

Valsts probācijas dienests:

1) izstrādā vienotu kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildes metodiku un lietvedības kārtību, kā arī sniedz citu metodisko palīdzību pašvaldību dienestiem, kuri veic piespiedu darba uzraudzību;

2) izstrādā statistiskās uzskaites veidlapas, pieprasa un apkopo attiecīgo pašvaldību dienestu informāciju par soda izpildi, kā arī izstrādā ieteikumus kriminālsoda – piespiedu darbs – piemērošanai un izpildei;

3) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā administrē kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildei paredzēto valsts līdzfinansējumu.

14.pants. Valsts probācijas dienesta kompetence nosacīti notiesāto un no brīvības atņemšanas iestādēm nosacīti pirms termiņa atbrīvoto personu uzraudzībā

(1) Valsts probācijas dienests, pamatojoties uz spēkā stājušos tiesas nolēmumu, veic nosacīti notiesāto un nosacīti pirms termiņa atbrīvoto personu uzraudzību.

(2) Valsts probācijas dienests par tiesas nolēmuma izpildi paziņo tiesai, kas taisījusi spriedumu vai pieņēmusi lēmumu.

(3) Valsts probācijas dienests Latvijas kriminālprocesa kodeksā noteiktajos gadījumos gatavo iesniegumus tiesai un piedalās to izskatīšanā tiesas sēdē.

15.pants. Valsts probācijas dienesta kompetence, organizējot izlīgumu ar starpnieka palīdzību

(1) Valsts probācijas dienests nodrošina iespēju cietušajam un probācijas klientam brīvprātīgi iesaistīties izlīguma ar starpnieka palīdzību procesā.

(2) Valsts probācijas dienestam, organizējot izlīgumu ar starpnieka palīdzību, ir šādas funkcijas:

1) organizēt starpnieku apmācību;

2) sniegt procesa virzītājam informāciju par iespējām īstenot izlīgumu ar starpnieka palīdzību un tā mērķiem;

3) īstenot izlīguma ar starpnieka palīdzību procesa norisi;

4) paziņot procesa virzītājam par izlīguma ar starpnieka palīdzību rezultātiem;

5) sniegt sabiedrībai, cietušajiem un probācijas klientiem informāciju par iespējām īstenot izlīgumu ar starpnieka palīdzību un tā mērķiem.

 

16.pants. Valsts probācijas dienesta sadarbība ar brīvības atņemšanas iestādēm

(1) Brīvības atņemšanas iestādes ne vēlāk kā sešus mēnešus pirms soda termiņa beigām informē Valsts probācijas dienestu par notiesātā atbrīvošanu. Valsts probācijas dienests noskaidro iespējas nodrošināt atbrīvojamo personu ar pagaidu mājvietu un iekārtot viņu darbā un informē par to brīvības atņemšanas iestādi.

(2) Valsts probācijas dienests veicina atbrīvojamo personu iekļaušanos sabiedrībā un atbilstoši iespējām sadarbībā ar citām valsts un pašvaldību institūcijām piedalās notiesāto sagatavošanā atbrīvošanai no brīvības atņemšanas iestādes.

17.pants. Valsts probācijas dienesta kompetence postpenitenciārās palīdzības sniegšanā no brīvības atņemšanas iestādēm atbrīvotajām personām

Valsts probācijas dienests:

1) gādā par pagaidu mājvietu atbrīvotajām personām, kurām nav dzīvesvietas;

2) palīdz no brīvības atņemšanas iestādēm atbrīvotajām un arestu izcietušajām personām atrast sabiedriski derīgu nodarbošanos;

3) palīdz no brīvības atņemšanas iestādēm atbrīvotajām personām iegūt personu apliecinošus dokumentus;

4) informē bāriņtiesu (pagasttiesu) par nepilngadīgajām personām, kuras ir atbrīvotas no brīvības atņemšanas iestādēm un kurām nav vecāku vai aizbildņu, kā arī sadarbībā ar bāriņtiesu un pagasttiesu, sociālās palīdzības dienestu un citām iesaistītajām institūcijām veic pasākumus, lai atrisinātu minēto personu sociālās problēmas;

5) konsultē no brīvības atņemšanas iestādēm atbrīvotās personas par iespējām risināt ar viņu iekļaušanos sabiedrībā saistītās problēmas.

18.pants. Valsts probācijas dienesta datu bāze

(1) Valsts probācijas dienests apkopo informāciju par probācijas klientiem.

(2) Valsts probācijas dienesta datu bāzē iekļaujamās informācijas apjomu, kā arī tās iekļaušanas un izmantošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

19.pants. Izvērtēšanas ziņojums

(1) Valsts probācijas dienests pēc tiesas vai prokurora pieprasījuma sagatavo izvērtēšanas ziņojumu par probācijas klientu.

(2) Izvērtēšanas ziņojumu apstiprina Valsts probācijas dienesta pārvaldes priekšnieks, Valsts probācijas dienesta pārvaldes priekšnieka vietnieks vai teritoriālās struktūrvienības priekšnieks.

(3) Izvērtēšanas ziņojumā ir probācijas klienta raksturojums un viņa sociālo apstākļu novērtējums, kā arī Valsts probācijas dienesta viedoklis par lēmumu, kāds būtu pieņemams, izbeidzot krimināllietu un nosacīti atbrīvojot personu no kriminālatbildības vai piemērojot sodu.

20.pants. Valsts probācijas dienesta darbības finansēšana

Valsts probācijas dienesta finanšu līdzekļus veido:

1) dotācija no vispārējiem ieņēmumiem valsts budžetā;

2) pašu ieņēmumi, kurus iegūst, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā noslēdzot līgumus ar juridiskajām un fiziskajām personām.

V nodaļa

Valsts probācijas dienesta konsultatīvās padomes un to kompetence

21.pants. Valsts probācijas dienesta konsultatīvās padomes

(1) Lai izstrādātu vienotu stratēģiju probācijas jomā un sekmētu optimālu starpinstitūciju sadarbību tās īstenošanā, izveido Valsts probācijas dienesta Konsultatīvo padomi un Valsts probācijas dienesta teritoriālās konsultatīvās padomes.

(2) Konsultatīvajām padomēm ir padomdevēja tiesības. Valsts probācijas dienesta Konsultatīvās padomes lēmumi ir saistoši Valsts probācijas dienesta teritoriālajām konsultatīvajām padomēm.

(3) Kārtību, kādā sasauc konsultatīvās padomes, organizē to darbu, kā arī pieaicina citu institūciju pārstāvjus, reglamentē Ministru kabineta apstiprināts Valsts probācijas dienesta Konsultatīvās padomes nolikums.

22.pants. Valsts probācijas dienesta Konsultatīvās padomes sastāvs un kompetence

(1) Valsts probācijas dienesta Konsultatīvās padomes sastāvā ir:

1) Augstākās tiesas priekšsēdētājs vai viņa deleģēta persona;

2) ģenerālprokurors vai viņa deleģēta persona;

3) Valsts policijas priekšnieks vai viņa deleģēta persona;

4) Latvijas Pašvaldību savienības priekšsēdis vai viņa deleģēta persona;

5) Valsts probācijas dienesta pārvaldes priekšnieks vai viņa padomnieks;

6) Ieslodzījuma vietu pārvaldes priekšnieks vai viņa deleģēta persona;

7) tieslietu ministrs vai viņa deleģēta persona.

(2) Valsts probācijas dienesta Konsultatīvā padome sniedz priekšlikumus valsts politikas izstrādei un pieņem konsultatīvus lēmumus tās īstenošanai.

(3) Valsts probācijas dienesta priekšnieks ne retāk kā reizi sešos mēnešos sasauc Valsts probācijas dienesta Konsultatīvo padomi.

23.pants. Valsts probācijas dienesta teritoriālās konsultatīvās padomes sastāvs un kompetence

(1) Valsts probācijas dienesta teritoriālās konsultatīvās padomes sastāvā ir:

1) rajona (pilsētas) virsprokurors vai viņa deleģēta persona;

2) rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētājs vai viņa deleģēta persona;

3) rajona (pilsētas) Valsts policijas pārvaldes priekšnieks vai viņa deleģēta persona;

4) rajona (pilsētas) pašvaldības pārstāvji;

5) rajona (pilsētas) Valsts probācijas dienesta priekšnieks.

(2) Valsts probācijas dienesta teritoriālā konsultatīvā padome:

1) savā darbībā pamatojas uz Valsts probācijas dienesta Konsultatīvās padomes lēmumiem;

2) koordinē probācijas jautājumu risinājumu rajonā (pilsētā), ņemot vērā šo jautājumu specifiku attiecīgajā rajonā (pilsētā);

3) informē Valsts probācijas dienesta Konsultatīvo padomi par pieņemtajiem lēmumiem.

VI nodaļa

Valsts probācijas dienesta ierēdņu un darbinieku tiesiskais statuss,

Valsts probācijas dienesta simboli

24.pants. Valsts probācijas dienesta ierēdņiem un darbiniekiem izvirzāmās prasības

(1) Uz Valsts probācijas dienesta ierēdņa amatu var pretendēt personas, kas atbilst Valsts civildienesta likumā izvirzītajām prasībām.

(2) Uz Valsts probācijas dienesta darbinieka vietu var pretendēt personas:

1) kurām ir vismaz vidējā izglītība;

2) kuru personiskās īpašības, iemaņas un iepriekšējā darba pieredze atbilst noteiktajām prasībām;

3) kuras Valsts probācijas dienests ir atestējis Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

25.pants. Brīvprātīgie probācijas darbinieki

Brīvprātīgie probācijas darbinieki:

1) ir personas, kas piedalījušās pārrunās un saņēmušas atzinumu, ka spēj pildīt kādu no probācijas uzdevumiem;

2) slēdz līdzdarbības līgumu ar Valsts probācijas dienestu un pilda līgumā noteiktos pienākumus.

26.pants. Valsts probācijas dienesta ierēdņu un darbinieku apliecības un atšķirības zīmes

(1) Valsts probācijas dienesta ierēdņiem un darbiniekiem izsniedz dienesta apliecības un žetonus.

(2) Brīvprātīgajam probācijas darbiniekam izsniedz Valsts probācijas dienesta brīvprātīgā probācijas darbinieka apliecību.

27.pants. Valsts probācijas dienesta simboli

Valsts probācijas dienestam ir zīmogs ar papildinātā mazā Latvijas valsts ģerboņa attēlu un pilnu iestādes nosaukumu, kā arī dienesta emblēma.

VII nodaļa

Valsts probācijas dienesta ierēdņu un darbinieku tiesības un pienākumi

28.pants. Valsts probācijas dienesta ierēdņu un darbinieku tiesības

Valsts probācijas dienesta darbiniekiem un ierēdņiem ir šādas tiesības:

1) pieprasīt, lai probācijas klients pildītu tiesas spriedumā noteiktos pienākumus;

2) kontrolēt, kā probācijas klients saskaņā ar uzraudzības plānu pilda izvirzītās prasības;

3) saņemt patiesu informāciju par probācijas klientu;

4) pieprasīt, lai probācijas klients uzrādītu personu apliecinošu dokumentu;

5) uzaicināt probācijas klientu ierasties Valsts probācijas dienesta iestādē.

29.pants. Valsts probācijas dienesta ierēdņu un darbinieku pienākumi

Valsts probācijas dienesta darbiniekiem un ierēdņiem ir šādi pienākumi:

1) sniegt probācijas klientiem informāciju par pieejamo palīdzību;

2) nodrošināt par probācijas klientu saņemtās informācijas konfidencialitāti;

3) veikt probācijas klientu uzskaiti;

4) pārbaudīt, kā probācijas klients pilda savus pienākumus;

5) atbilstoši kompetencei sniegt probācijas klientam nepieciešamo atbalstu un palīdzību.

Pārejas noteikums

Šā likuma 14., 15. un 17.pants stājas spēkā ar īpašu likumu.

Likums stājas spēkā 2003.gada 1.oktobrī.

 

 

Tieslietu ministrs

A.Aksenoks

 

Normatīvā akta projekta

 

”Valsts probācijas dienesta likums”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 Apvienoto Nāciju organizācija un Eiropas Padome rosina dalībvalstis plašāk piemērot sodus, kas nav saistīti ar brīvības atņemšanu. Dalībvalstīm ieteikts veidot efektīvas šādu sodu izpildes institūcijas. 2000. un 2001.gada Eiropas Komisijas Progresa ziņojumos par Latviju konstatēts, ka valstī vēl joprojām nav izveidots Probācijas dienests - institūcija, kas savu funkciju ietvaros visā valstī vienoti koordinētu sodu izpildi bez brīvības atņemšanas.

  • Latvijā ir liels skaits ar brīvības atņemšanu notiesāto personu, šī soda izpilde ir dārga un tam ir negatīvās sekas. Eiropas Savienības (ES) kandidātvalstu vidū Latvijā ir vislielākais ieslodzīto skaits - 350 ieslodzītie uz 100 000 iedzīvotāju. Tas liecina par to, ka tiek tērēti lieli finansiālie līdzekļi no valsts budžeta, bet sods nesasniedz mērķi. Viens ieslodzītais valstij dienā izmaksā Ls 3,61, bet gadā Ls 1317,65. Vidēji ik gadu ieslodzījuma vietās atrodas 8 800 ieslodzīto.
  • Kriminālsoda – piespiedu darbs – finansēšana un koordinācija valsts līmenī nenotiek. No valsts budžeta šī soda izpildei nav piešķirti līdzekļi, kā to nosaka “Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā” Pārejas noteikumi, kas reāli apdraud tā nostiprināšanu un plašāku piemērošanu.
  • Pietiekami efektīvi patreiz nav organizēts darbs ar nosacīti notiesātajiem. Pirmkārt, šīs personas patreiz ir ne tikai nepietiekami kontrolētas, bet netiek novērsti noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas cēloņi – nav kompleksas pieejas problēmas risināšanai. Otrkārt, tas skaidrojams ar Krimināllikuma 55.pantā paredzētajiem pienākumiem, kas prasa atturēties no noteiktām darbībām, bet neparedz aktīvu rīcību. Pašlaik darbs ar nosacīti notiesātajiem netiek veikts pietiekoši.
  • Ārpustiesas izlīgums, kaut arī pastāv mūsu Kriminālprocesa kodeksā, tomēr prasa pilnveidošanu, atbilstoši Eiropas Padomes Rekomendācijām Nr.18 “Par dalībvalstu kriminālās justīcijas vienkāršošanu”. Šie izlīguma trūkumi konstatēti arī Kriminālprocesa likuma projekta koncepcijā un norādīts, ka izlīgums jāorganizē saskaņā ar ES valstu pieredzi, uzticot to profesionāliem vidutājiem.
  • Personām, kuras izcietušas brīvības atņemšanas sodu, pēc atbrīvošanās netiek sniegta palīdzība nepieciešamajā apjomā, kas apgrūtina to reintegrāciju sabiedrībā un veicina jaunu noziedzīgu nodarījumu izdarīšanu.
  • Likuma mērķis ir nodrošināt probācijas principiem atbilstošu dienesta darbību, noteikt Valsts Probācijas dienestu pārvaldes un rajonu (pilsētu) dienestu statusu, struktūru, kompetenci un funkcijas, kā arī VPD personāla tiesisko statusu, tiesības, pienākumus un sociālās garantijas.

 

 

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 Šis normatīvais akts ir izstrādāts lai:

  1. panāktu atkārtotu likumpārkāpumu novēršanu;
  2. iesaistītu likumpārkāpējus, cietušos un sabiedrību noziedzības radīto negatīvo seku mazināšanā;
  3. veiktu likumpārkāpēju uzraudzību sabiedrībā un veicinātu viņu sociālo integrāciju;
  4. sniegtu izvērtēšanas ziņojumu par likumpārkāpēju;
  5. organizētu sociālās korekcijas programmu izstrādi un nodrošinātu preventīvo pasākumu izpildi;
  6. koordinētu piespiedu darba uzraudzības dienestu darbību;
  7. sadarbotos ar valsts un pašvaldību institūcijām un sabiedriskajām organizācijām probācijas funkciju veikšanai;
  8. organizētu Valsts probācijas dienestu un tā personāla apmācību.
3. Cita informācija Valsts Probācijas dienesta likums skatāms kontekstā ar grozījumiem Latvijas Sodu izpildes kodeksā un Krimināllikumā.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

 

 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

 

1. Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

 

 

2. Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

3. Sociālās vides izmaiņas galvenokārt prognozējamas valsts iekšējās drošības jomā (noziedzības apkarošanas), kas iegūst sevišķu nozīmi izvērtējot situāciju Latvijas integrācijas procesos Eiropas kopienā. Eiropas komisijas Progresa ziņojumos par Latviju 2000.,2001. un 2002.gadā Probācijas struktūru neesamība atzīta par nopietnu problēmu, kas jārisina.

Probācijas dienesta darbība valsts iekšējo drošību var stiprināt:

  • attīstot brīvibas atņemšanai alternatīvos sodus (sabiedrībā izciešamie sodi), tādējādi veicot sabiedrības dekriminalizāciju un ietaupor valsts līdzekļus;
  • nostiprinot Latvijā kriminālsodu- piespiedu darbs (2002.gadā jau 1020 spriedumi). Tas nozīmē, ka šīs personas nav jāuztur cietumā, bet uztur sevi pašas soda izciešanas laikā;
  • sniedzot palīdzību un uzraugot personas, kas atbrīvojušās no brīvības atņemšanas vietām pēc pamatsoda izciešanas- t.i. nepieļaujot recidīvu.

Ieguvumi: jauna līmeņa sabiedriskā drošība un sakārtota kriminālsodu izpildes sistēma valstī. Tas ļauj beidzot veidot kriminālsodu izpildes sistēmu Latvijā, kura var realizēt reālu kriminālsodu izpildes politiku.

4. Ietekme uz vidi

 

 

 

 

 

 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budcetu un

pašvaldību budžetiem

(tūkst. Latu)

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Normatīvā akta projekts šo jomu neskar Normatīvā akta projekts šo jomu neskar Normatīvā akta projekts šo jomu neskar Normatīvā akta projekts šo jomu neskar Normatīvā akta projekts šo jomu neskar
2. Izmaiņas budžeta izdevumos

2003.gada 3.mēnešiem paredzētais finansējums

2004.gads

2005.gads

2006.gads

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

Kopā:

 

 

 

190,0

 

 

 

 

 

 

190,0

 

 

 

190,0

285,1

 

 

 

 

 

475,1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

475,1

3.Finansiālā ietekme

- 190,0

- 475,1

 

 

- 475,1

 

4.Prognozē-jamie kom-pensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

Kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai nav paredzēti.

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

1) 2003.gada finansējums tika piešķirts trim mēnešiem (190,0 tūkst.latu);

2) 2004.gada nepieciešamais papildus finansējums ir deviņu mēnešu finansējums 285,1 tūkst.latu, kas kopā ar 2003.gada triju mēnešu finansējumu sastāda 475,1 tūkst.latu;

3) 2005.gada (un turpmāko gadu) ir iepriekšējā gada finansējums pluss finansējums dienesta paplašināšanai, kas tiek skatīts atsevišķi pa katru no gadiem, saskaņā ar šī likuma pārejas noteikumiem.

.

6. Cita

informācija

        1. Finanšu līdzekļi tekošajam 2003.gadam jau ir paredzēti likumā “Par valsts budžetu 2003.gadam”.
        2. Likuma 14., 15 un 17.pantos paredzētās funkcijas dienests uzsāk pildīt ar atsevišķu likumu un tam piemērotu finansējumu
   

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

 

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un

Ministru kabineta noteikumi)

papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

 

 

 

 

Izdarīt grozījumus Latvijas Sodu izpildes kodeksā

Latvijas SIK nepieciešams izdarīt grozījumus, jo patreiz spēkā esošās kodeksa normas paredz tikai daļu no VPD koncepcijas projektā ietvertajiem uzdevumiem. Šo grozījumu izdarīšanas rezultātā Latvijas SIK normas tiktu tuvinātas Eiropas valstu praksei.

1.2. Izdarīt grozījumus Krimināllikumā

Krimināllikumā nav norādīta institūcija, kas atbildīga par nosacīta tiesas sprieduma izpildi. Saskaņā ar VPD koncepcijas projektu tā ir viena no dienesta funkcijām, tāpēc vēlams to reglametēt arī Krimināllikumā

1.3. Izdarīt grozījumus Tieslietu ministrijas nolikumā.

Paredzēt Valsts Probācijas dienestu kā Tieslietu ministrijas pādotības iestādi.

1.4. Jāizdod Ministru kabineta noteikumi:

1.4.1. Valsts Probācijas dienesta nolikums;

Paredzēs iestādes funkcijas, uzdevumus un kompetenci. Kārtību, kādā sniedzami pārskati par iestādes funkciju pildīšanu un līdzekļu izmantošanu. Iestādes darbības tiesiskuma nodrošināšanas mehānismu.

1.4.2. Valsts Probācijas dienesta datu bāzes nolikums;

Paredzēs datu bāzes padotību, kompetenci, datu bāzē iekļaujamās informācijas saturu un pieejamību šai informācijai.

1.4.3. Valsts Probācijas dienesta Konsultatīvās padomes nolikums.

Paredzēs Konsultatīvās padomes funkcijas un tiesības, sastāvu un darba kārtību, lēmumu pieņemšanas kārtību.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 2. Saistības prźt citām starptautiskām organizācijām

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

 Likumprojekts šo jomu neskar

 

Likumprojekts šo jomu neskar

 

 

Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

2.tabula
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)
Komentāri
        
 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

 

 Konsultācijas notikušas
  • ar Sorosa fonda – Latvija Cietumu un policijas reformu programmu nodaļu;
  • Kanādas Universitāšu un koledžu apvienību (CIDA);
  • Latvijas Pašvaldību savienību.
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 

 Augstāk pieminētās institūcijas atbalsta Valsts Probācijas dienesta koncepcijā ietvertās idejas un likumā iestrādātās tiesību normas. Latvijas Pašvaldību savienība izteikusi savus priekšlikumus jautājumos, kas skart dienesta un pašvaldību sadarbības jomu nākotnē.
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

 

 Veikti sekojoši informēšanas pasākumi:
  1. semināri par kriminālsoda – piespiedu darbs izpildes organizēšanu – Līvānos, Siguldā, Jelgavā, Saldū, Rīgā, Liepājā (visu 2002.gadu);
  2. starptautiskā konference “Ceļā uz Probācijas dienestu Latvijā” (2002.gada 18.marts, Rīga);
  3. semināri par nepilngadīgo noziedzības novēršanas jautājumiem sadarbībā ar ANO, UNICEF, Valsts Bērnu tiesību aizsardzības centru).
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

 Notikušas konsultācijas ar strptautiskiem konsultantiem:
  1. Anne Mace (Lielbritānijas karalistes Probācijas dienests);
  2. Andrejs Bērziņš (Kanāda, Ottavas pilsētas virsprokurors);
  3. Vivien Stern (Lielbritānija, starptautiskās Cietumu reformas organizācijas vadītāja);
  4. Arne Nilsen (Norvēģijas Tieslietu ministrijas Probācijas dienesta vadītājs);
  5. Prof. Stewart Asquit (Skotija, Glāsgovas universitāte);
  6. Prof. Curt Taylor Griffits (Kanāda, Simona Frasera universitātes Kriminoloģijas skola);
  7. Rait Kuuse (Igaunijas Tieslietu ministrijas Probācijas dienesta vadītājs).
5. Cita informācija

 

 Likumprojektu izstrādājusi Tieslietu ministra (2001.gada 19.decembra rīkojums Nr. 1-1/534) izveidota darba grupa, kuras sastāvā ir Tieslietu ministrijas, Iekšlietu ministrijas, Labklājības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, Latvijas Pašvaldību savienības, Rīgas pilsētas pašvaldības policijas, sabiedrisko organizāciju – Rīgas pilsētas misijas, Sorosa fonda – Latvija pārstāvji, kā arī speciālisti (darba grupā 2 mēnešus bija iekļauts Andrejs Bērziņš (Kanāda) praktiķi, kuri likuma normu tiesiskās regulēšanas sfērā darbojas jau patreiz.
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobeco

  • Normatīvā akta izpildes rezultātā tiek izveidota jauna institūcija, ko paredz Latvijas Sodu izpildes kodekss;
  • Valsts Probācijas dienestam tiek organizētas teritoriļās struktūrvienības katrā Latvijas rajonā, kuras savu funkciju ietvaros uz vietām sadarbojas ar sabiedriskajām organizācijām un pašvaldību institūcijām;
  • Valsts Probācijas dienesta struktūras darbojas divos galvenejaos virzienos - sabiedrībā izciešamu sodu (piespiedu darbs, sabiedriskais darbs) un nosacījumu (nosacīti notiesāto uzraudzība, personu uzraudzība, kam krimināllieta izbeigta ar nosacījumiem) izpildē un kontrolē, kā arī sniedz palīdzību personām, kuras atbrīvojušās no brīvības atņemšanas soda izciešanas (sadarbībā ar ieslodzījuma vietām);
  • Ar dienesta izveidi tiek noņemtas nosacīti notiesāto personu kontroles funkcijas no Valsts Policijas, palīdzības sniegšanas funkcijas bij.ieslodzītajiem pēc atbrīvošanās no Ieslodzījuma vietu pārvaldes, ieviesta kriminālsoda – piespiedu darbs- koordinēta izpilde pašvaldībās.
  • Par Valsts Probācijas dienesta likuma ieviešanu sabiedrība tiks informēta:
  • ar informatīvā ceturkšņraksta “Alternatīva”starpniecību;
  • organizējot seminārus par dažādām probācijas funkcijām (sadarbā ar jau esošajiem ārvalstu –Kanādas- partneriem);
  • ar citu masu mēdiju starpniecību.
  • 3. Indivīda tiesību aizstāvēšanai piemērojams gan Latvijas sodu izpildes kodekss, gan Krimināllikums un Latvijas Kriminālprocesa kodekss, kā arī citi Latvijas republikā spēkā esošie normatīvie akti.


Tieslietu

ministra vietā vides ministrs

Valsts sekretārs;

juridiskā

dienesta vadītājs

Par kontroli

atbildīgās

amatpersonas p.i.

Atbildīgā amatpersona

 

 

     

R.Vējonis

G.Kūtris

A.Karlsone

I.Kronberga

 

06.08.2003. 10:00

1627

I.Kronberga

7505790, ilona.kronberga@tm.gov.lv