Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

1. Papildināt kodeksu ar 50.2 pantu šādā redakcijā:

"50.2 pants. Zādzība, krāpšana, piesavināšanās nelielā apmērā

Par zādzību, krāpšanu vai piesavināšanos nelielā apmērā –

izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu līdz divsimt piecdesmit latiem.

Zādzība, krāpšana vai piesavināšanās uzskatāma par izdarītu nelielā apmērā, ja personai bijis nodoms iegūt administratīvā pārkāpuma priekšmetu, kura vērtība nodarījuma izdarīšanas brīdī nepārsniedz attiecīgajā laikā Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu."

2. Papildināt 214.panta pirmo daļu pēc skaitļa "46" ar skaitli "50.2".

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs

M.Gulbis

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” anotācija

I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs?

1. Pašreizējās situācijas raksturojums.

Šobrīd saskaņā ar Krimināllikuma (turpmāk - KL) 180.pantu par krimināli sodāmiem atzīstami tādi nodarījumi kā zādzība, krāpšana vai piesavināšanās nelielā apmērā. Kopš 1992.gada 25.augusta Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (turpmāk - LAPK) vairs nesatur normu par valsts vai sabiedriskās mantas izlaupīšanu sīkos apmēros (50.pants izslēgts ar 1992.gada 25.augusta likumu - Ziņotājs, 1992, nr.35/36), līdz ar ko šāda veida nodarījumi ir kriminālsodāmi.

Valstī reģistrētie noziedzīgie nodarījumi par zādzībām no tirdzniecības objektiem un veikaliem (saskaņā ar KL 175. un 180.pantu):

2000.gadā reģistrēti - 1798, t.sk. nosūtīts uz tiesu 585;

2001.gadā reģistrēti - 2035, t.sk. nosūtīts uz tiesu 639;

2002.gadā reģistrēti - 2077, t.sk. nosūtīts uz tiesu 553;

2003.gada 2mēnešos reģistrēti - 332, t.sk. nosūtīts uz tiesu 42.

Kā liecina šie dati, kā arī Latvijas Tirgotāju asociācijas biedru atsauksmes, minēto nodarījumu skaits turpina pieaugt, proporcionāli samazinoties uz tiesu nosūtīto lietu skaitam.

Tas liecina, ka šībrīža tiesiskais regulējums minēto jomu sakārtošanai ir neefektīvs, proti, KL 180.panta pirmajā daļā minētais nodarījums ir kriminālpārkāpums un saskaņā ar KL 15.panta sesto daļu par mēģinājumu izdarīt kriminālpārkāpumu persona nav saucama pie kriminālatbildības. Ņemot vērā, ka uz šo brīdi nav viennozīmīgas izpratnes, ar kuru brīdi tiek pieņemts, ka noziedzīgais nodarījums (zādzība no tirdzniecības objekta vai veikala) ir pabeigts un kad tas palicis tikai mēģinājuma stadijā (Latvijas Republikas Augstākās tiesas plēnuma 2001.gada 14.decembra lēmumā Nr.3 noteikts, ka svešas mantas nolaupīšana zādzības, laupīšanas, krāpšanas vai piesavināšanās veidā ir pabeigts noziedzīgs nodarījums ar brīdi, kad vainīgais mantu prettiesiski ieguvis savā valdījumā, rodot brīvu iespēju ar to rīkoties pēc sava ieskata), personas, kas izdarījušas zādzību, krāpšanu vai piesavināšanos nelielā apmērā, bieži vien nesaņem par to nekādu sodu. Tādējādi būtu lietderīgi par šāda veida nodarījumiem paredzēt administratīvo atbildību, kas vienkāršotu un paātrinātu minēto lietu izmeklēšanu un izskatīšanu. Šī brīža prakse rāda, ka ievērojamu policijas darba apjomu sastāda formālu dokumentu rakstīšana par atteikumiem ierosināt krimināllietas par minētajiem nodarījumiem, kas būtu izskaužams.

Ņemot vērā iepriekš minēto tika izstrādāts šis likumprojekts, kurā paredzēta administratīvā atbildība par zādzību, krāpšanu vai piesavināšanos nelielā apmērā. Saskaņā ar LAPK 9.panta otro daļu administratīvā atbildība par minētajiem nodarījumiem iestājas, ja par tiem nav paredzēta kriminālatbildība, tāpēc LAPK 50.2 pants neattieksies uz tādiem gadījumiem kā zādzību, krāpšanu vai piesavināšanos, ja tas izdarīts iekļūstot dzīvoklī vai citā telpā, vai no glabātavas, ietaises, kas savieno glabātavas, vai transportlīdzekļa, vai, ja to izdarījusi organizēta grupa, vai, ja tas izdarīts nolūkā iegūt narkotiskās, psihotropās, stipri iedarbīgās, indīgās vai radioaktīvās vielas, sprāgstvielas, šaujamieročus vai munīciju.

Par atkārtotu zādzību, krāpšanu vai piesavināšanos nelielā apmērā personai iestāsies kriminālatbildība.

2. Normatīvā akta projekta būtība.

Ar šiem grozījumiem paredzēts LAPK papildināt ar jaunu 50.2 pantu, kurā tiktu noteikta atbildība par zādzību, krāpšanu vai piesavināšanos nelielā apmērā. Tā kā LAPK nedod „neliela apmēra” definīciju, pants papildināts arī ar skaidrojumu, ka zādzība, krāpšana vai piesavināšanās uzskatāma par izdarītu nelielā apmērā, ja vainīgajam bijis nodoms iegūt administratīvā pārkāpuma priekšmetu, kura vērtība nodarījuma izdarīšanas brīdī nepārsniedz vienu tai laikā Latvijas Republikā noteikto minimālo mēnešalgu.

Par šādu nodarījumu izdarīšanu atkārtoti gada laikā personai iestāsies kriminālatbildība.

3. Cita informācija.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

II Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums.

Grozījumiem būs netieša ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni, kas izpaudīsies kā sabiedrības izpratnes palielināšana par soda neizbēgamības principu, kā rezultātā potenciālie minēto nodarījumu izdarītāji tiks atturēti no šādu darbību izdarīšanas.

4. Ietekme uz vidi.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos.

Budžeta ieņēmumi nav aprēķināmi

Budžeta ieņēmumi nav aprēķināmi

Budžeta ieņēmumi nav aprēķināmi

Budžeta ieņēmumi nav aprēķināmi

Budžeta ieņēmumi nav aprēķināmi

2. Izmaiņas budžeta izdevumos.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

2002.gada 12.marta Ministru kabineta noteikumu Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 91.punkts paredz: ja saistībā ar tiesību akta projektu nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus arī citos tiesību aktos, vienlaikus ar sagatavoto projektu izskatīšanai Ministru kabinetā šajos noteikumos noteiktajā kārtībā iesniedz arī tiesību aktu projektus par nepieciešamajiem grozījumiem. Iekšlietu ministrija ir izstrādājusi likumprojektu „Grozījumi Krimināllikumā”, kurā paredzēta kriminālatbildība par zādzību, krāpšanu vai piesavināšanos nelielā apmērā, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā. Savukārt šis projekts paredz administratīvo atbildību par minēto darbību izdarīšanu pirmo reizi.

Abi tiesību aktu projekti Ministru kabinetā tiks iesniegti vienlaicīgi.

2. Cita informācija.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts?

1. Saistības pret Eiropas Savienību.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu?

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas?

Projekts izstrādāts pamatojoties uz Latvijas Tirgotāju asociācijas priekšlikumu - par zādzībām no tirdzniecības objektiem un veikaliem paredzēt administratīvo atbildību nevis kriminālatbildību, kā tas ir šobrīd.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)?

Latvijas Tirgotāju asociācija atbalsta šādu grozījumu izdarīšanu.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis?

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem.

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde?

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas?

Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu?

Laikraksts “Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS) un citi plašsaziņas līdzekļi un sistēmas.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo?

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Iekšlietu ministrs M. Gulbis

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora pienākumu izpildītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

     

J.Rekšņa

I.Šnepsta

S.Vecvagare

A.Masulis

       

16.07.2003 15:03

vārdu skaits: 1357

A.Masulis 7219158

e-pasts: armands.masulis@iem.gov.lv