Konvencija latviešu valodā

Konvencija latviešu valodā

Konvencija angļu valodā

Anotācija

Likumprojekts

Par Grozījumiem Bāzeles konvencijā par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu

1.pants. 1995.gada 22.septembrī Ženēvā pieņemtie Grozījumi 1989.gada 22.marta Bāzeles konvencijā par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu (turpmāk – Grozījumi) ar šo likumu tiek pieņemti un apstiprināti.

2.pants. Likums stājas spēkā tā izsludināšanas dienā. Līdz ar likumu izsludināmi Grozījumi angļu valodā un to tulkojums latviešu valodā.

3.pants. Grozījumi stājas spēkā konvencijas 17.pantā noteiktajā laikā un kārtībā, un Ārlietu ministrija par to paziņo laikrakstā "Latvijas Vēstnesis".

 

 

 

 

Vides ministrs

R.Vējonis

 

 

 

 

Grozījumi Bāzeles Konvencijā

 

 

Konference,

Ņemot vērā, ka Bāzeles Konvencijas dalībvalstu pirmajā sanāksmē, tika izteikta prasība aizliegt bīstamo atkritumu pārvadājumus no attīstītajām valstīm uz jaunattīstības valstīm;

Ņemot vērā Konferences lēmumu II/12;

Atzīmējot, ka

- Konference ir uzdevusi Tehniskajai darba grupai turpināt tās darbu pie atkritumu, uz kuriem attiecas Bāzeles Konvencija, bīstamības raksturošanas (lēmums III/12);

- Tehniskā darba grupa jau ir uzsākusi darbu, lai sagatavotu sarakstus par atkritumiem, kuri ir bīstami, un par atkritumiem, uz kuriem Konvencija neattiecas;

- šie saraksti (dokuments UNEP/CHW3./Inf.4) jau sniedz noderīgu palīdzību, bet vēl nav pabeigti vai pilnīgi pieņemti;

- Tehniskā darba grupa sagatavos tehniskās vadlīnijas, lai palīdzētu jebkurai Konvencijas dalībvalstij vai valstij, kurai ir suverēnas tiesības noslēgt līgumus vai citas vienošanās, tai skaitā 11.pantā minētos par bīstamo atkritumu pārrobežu pārvadājumiem.

1. Uzdod Tehniskajai darba grupai dot pilnīgu prioritāti darba pabeigšanai par atkritumu bīstamības raksturojumu un sarakstu un tehnisko vadlīniju sagatavošanai, lai tos varētu iesniegt apstiprināšanai ceturtajā Dalībvalstu Konferencē;

2. Nolemj, ka Dalībvalstu Konference pieņems lēmumu par sarakstu (sarakstiem) tās ceturtajā sanāksmē;

3. Nolemj pieņemt šādus Konvencijas grozījumus:

“Iekļaut preambulā jaunu 7bis rindkopu:

Atzīstot, ka bīstamo atkritumu pārrobežu pārvadājumi, it īpaši uz jaunattīstības valstīm, rada lielu risku, ka bīstamo atkritumu apsaimniekošana nenotiks videi pieņemamā veidā, kā to nosaka šī Konvencija;

Iekļaut jaunu 4A pantu :

1. Katrai no dalībvalstīm, kas ir minēta VII pielikumā, ir jāaizliedz visi bīstamo atkritumu pārrobežu pārvadājumi, ar kuriem ir paredzēts veikt IVA Pielikumā minētās darbības, uz VII pielikumā neminētām valstīm.

2. Katrai no dalībvalstīm, kura ir minēta VII pielikumā, līdz 1997.gada 31.decembrim ir jāpārtrauc un pēc šī datuma jāaizliedz visi Konvencijas 1 (i) (a)pantā minēto bīstamo atkritumu pārrobežu pārvadājumi, ar kuriem ir paredzēts veikt IVB Pielikumā minētās darbības, uz valstīm, kuras nav minētas VII pielikumā. Šādi pārrobežu pārvadājumi nav jāaizliedz, ja attiecīgie atkritumi netiek raksturoti kā bīstami atbilstoši Konvencijai.”

VII pielikums

Dalībvalstis un citas valstis, kuras ir Ekonomiskās Sadarbības un Attīstības Organizācijas dalībnieces, ES dalībnieces, Lihtenšteina.”

 

Vides ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora p.i.

Par kontroli atbildīgās

amatpersonas p.i.

Atbildīgā amatpersona

         

R. Vējonis

G.Puķītis

A.Stašāne

V.Puriņš

I.Doniņa

 

 

 

 

16.06.03; 14:10

341

I.Doniņa

7026515, ilze.donina@vidm.gov.lv

 

 

 

Amendment to the Basel Convention

 

The Conference,

Recalling that at the first meeting of the Conference of the Parties to the Basel Convention, a request was made for the prohibition of hazardous waste shipments from industrialized countries to developing countries;

Recalling decision II/12 of the Conference;

Noting that:

- the Technical Working Group is instructed by this Conference to continue its work on hazard characterization of wastes subject to the Basel Convention (decision III/12);

- the Technical Working Group has already commenced its work on the development of lists of wastes which are hazardous and wastes which are not subject to the Convention;

- those lists (document UNEP/CHW.3/Inf.4) already offer useful guidance but are not yet complete or fully accepted;

- the Technical Working Group will develop technical guidelines to assist any Party or State that has sovereign right to conclude agreements or arrangements including those under Article 11 concerning the transboundary movement of hazardous wastes.

1. Instructs the Technical Working Group to give full priority to completing the work on hazard characterization and the development of lists and technical guidelines in order to submit them for approval to the fourth meeting of the Conference of the Parties;

2. Decides that the Conference of the Parties shall make a decision on a list(s) at its fourth meeting;

3. Decides to adopt the following amendment to the Convention:

"Insert new preambular paragraph 7 bis:

Recognizing that transboundary movements of hazardous wastes, especially to developing countries, have a high risk of not constituting an environmentally sound management of hazardous wastes as required by this Convention;

Insert new Article 4A:

1. Each Party listed in Annex VII shall prohibit all transboundary movements of hazardous wastes which are destined for operations according to Annex IV A, to States not listed in Annex VII.

2. Each Party listed in Annex VII shall phase out by 31 December 1997, and prohibit as of that date, all transboundary movements of hazardous wastes under Article 1(i)(a) of the Convention which are destined for operations according to Annex IV B to States not listed in Annex VII. Such transboundary movement shall not be prohibited unless the wastes in question are characterised as hazardous under the Convention.

Annex VII

Parties and other States which are members of OECD, EC, Liechtenstein."

 

Vides ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora p.i.

Par kontroli atbildīgās

amatpersonas p.i.

Atbildīgā amatpersona

         

R. Vējonis

G.Puķītis

A.Stašāne

V.Puriņš

I.Doniņa

 

 

 

 

16.06.03; 13:10

407

I.Doniņa

7026515, ilze.donina@vidm.gov.lv

 

 

 

Likumprojekta “Par Grozījumiem Bāzeles konvencijā par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu” anotācija

  1. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

Latvijas Republika ar Augstākās Padomes 1991.gada 18.decembra lēmumu pievienojās Bāzeles konvencijai par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu.

1995.g.22.septembrī Bāzeles konvencijas dalībvalstu 3.sanāksmē tika pieņemti konvencijas grozījumi, kuri paredz aizliegt bīstamo atkritumu pārvadājumus no ES un ESAO dalībvalstīm un Lihtenšteinas uz valstīm, kas nav minēto organizāciju dalībvalstis.

Pēc Vides ministrijas rīcībā esošās informācijas, tikai viens uzņēmums šobrīd veic bīstamo atkritumu izvešanu pārstrādei uz valsti, kas nav ES, ESAO dalībvalsts vai Lihtenšteina, respektīvi, SIA “Tranzīta Termināls” vairākkārtīgi ir saņēmis atļaujas svina akumulatoru pārrrobežu pārvadājumiem pārstrādei uz Izraēlu. Laika posmā no 2001.līdz 2003.gadam, pamatojoties uz atļauju pieteikumos sniegto informāciju, uzņēmums ir izvedis 10 000 t svina akumulatoru.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts paredz pieņemt un apstiprināt 1995.gadā Ženēvā izdarītos grozījumus Bāzeles konvencijā par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu”. Konvencijas grozījumi paredz aizliegt bīstamo atkritumu pārvadājumus no ES un ESAO dalībvalstīm un Lihtenšteinas uz valstīm, kas nav minēto organizāciju dalībvalstis. Tādejādi tiek novērsti bīstamo atkritumu pārvadājumi apglabāšanai no attīstītajām valstīm uz jaunattīstības valstīm.

Jāatzīmē, ka laikā no 1995.gada 22.septembra Bāzeles Konvencijas grozījumus ir ratificējušas 36 Konvencijas dalībvalstis. Lai šie grozījumi stātos spēkā, atbilstoši Konvencijas 17.pantam, tie ir jāratificē trijām ceturtdaļām valstu, kuras balsoja par šo grozījumu pieņemšanu, t.i. 62 konvencijas dalībvalstīm.

3.Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekta pieņemšanas rezultātā bīstamos atkritumus no Latvijas varēs izvest apglabāšanai tikai uz valstīm, kas ir ES vai OECD dalībvalstis. Tā rezultātā varētu tikt ierobežotas iespējas lētākai, bet vides aizsardzības prasībām neatbilstošai bīstamo atkritumu apglabāšanai, ko varētu veikt citās valstīs, kas nav augstāk minēto organizāciju dalībnieces.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekta pieņemšana neradīs papildus administratīvās procedūras.

Pēc Vides ministrijas rīcībā esošās informācijas, tikai viens uzņēmums šobrīd veic bīstamo atkritumu izvešanu pārstrādei uz valsti, kas nav ES, ESAO dalībvalsts vai Lihtenšteina, respektīvi, SIA “Tranzīta Termināls” vairākkārtīgi ir saņēmis atļaujas svina akumulatoru pārrrobežu pārvadājumiem pārstrādei uz Izraēlu. Laika posmā no 2001.līdz 2003.gadam, pamatojoties uz atļauju pieteikumos sniegto informāciju, uzņēmums ir izvedis 10 000 t svina akumulatoru. Pieņemot šo likumu, minētā uzņēmuma darbība netiks apturēta, jo minētais uzņēmums veic svina akumulatoru pārrobežu pārvadājumus arī uz Beļģiju.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekta pieņemšana neradīs būtiskas sociālās sekas.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekta pieņemšana radīs pozitīvu ietekmi uz vidi globālā mērogā, jo Latvijā radītie bīstamie atkritumi netiks apglabāti valstīs, kurās nav iespējams apglabāt bīstamos atkritumus videi drošā veidā.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais

gads

(2003.)

 

Nākamie trīs gadi

(2004. – 2006.)

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Nav nepieciešams izdot jaunus likumus vai Ministru kabineta noteikumus.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Eiropas Savienība (European Community) ir ratificējuši Bāzeles konvencijas grozījumus 1997.gada 30.septembrī. Minēto grozījumu prasības ir iestrādātas Padomes 1993.gada 1.februāra regulā 259/93 par uzraudzību un kontroli pār atkritumu pārvadājumiem kopienā, ievešanu kopienā un izvešanu no tās.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

ANO Vides programmas Bāzeles konvencijas dalībvalstu trešajā sanāksmē 1995.gadā tika pieņemts lēmums III/1 par grozījumu izdarīšanu konvencijas tekstā. Turpmākajās konvencijas dalībvalstu sanāksmēs ir izteikti aicinājumi konvencijas dalībvalstīm pieņemt šos grozījumus, lai nodrošinātu to stāšanos spēkā.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums, u.tml.) norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Eiropas Kopienā atkritumu pārrobežu pārvadājumu norisi reglamentē Padomes 1993.gada 1.februāra regula Nr.259/93 par uzraudzību un kontroli pār atkritumu pārvadājumiem Kopienā, ievešanu Kopienā un izvešanu no tās, un Latvijā šī regula būs spēkā pēc tam, kad Latvija būs kļuvusi par Eiropas Savienības dalībvalsti. Minētā regula jau satur Bāzeles konvencijas grozījumā minētās prasības par aizliegumu veikt bīstamo atkritumu pārvadājumus apglabāšanai, no valstīm, kuras ir Eiropas Kopienas, Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas dalībvalstis vai Lihtenšteina, uz valstīm, kas nav minēto organizāciju dalībvalstis.

     

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

1.pants. 1995.gada 22.septembrī Ženēvā pieņemtie Grozījumi (turpmāk- Grozījumi) 1989.gada 22.marta Bāzeles konvencijā par kontroli pār kaitīgo atkritumu robežšķērsojošo transportēšanu un to aizvākšanu (turpmāk- Konvencija) ar šo likumu tiek pieņemti un apstiprināti.

Padomes 1993.gada 1.februāra regula Nr.259/93,

14.pants, 16.pants

Atbilst

Minētā regula Latvijā būs spēkā pēc tam, kad Latvija būs kļuvusi par ES dalībvalsti.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav notikušas. Pēc izsludināšanas valsts sekretāru sanāksmē likumprojekts ir nosūtīts Latvijas atkritumu saimniecības asociācijai, Latvijas atkritumu saimniecības uzņēmēju asociācijai un Vides aizsardzības klubam.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas atkritumu saimniecības asociācija ir izteikusi redakcionālu priekšlikumu un atbalsta likumprojekta tālāku virzību.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Likumprojekts ir ievietots Vides ministrijas mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Ir notikušas konsultācijas ar Dānijas konsultantu firmas “COWI” juridisko eksperti Helli Husumu, kura š.g. 10.un 11.jūlijā apmeklēja Latviju, lai Dānijas Vides aģentūras finansēta projekta ietvaros apkopotu informāciju par Bāzeles konvencijas grozījumu ratifikācijas statusu Latvijā.

5.Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un(vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta prasību izpildīšanai netiks radītas jaunas valsts institūcijas un netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas likumā “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto

aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” noteiktajā kārtībā. Likums pēc tā pieņemšanas tiks ievietoti arī Vides ministrijas mājas lapā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likums tiešā veidā neierobežos indivīda tiesības.

Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Ministru kabineta 1995.gada 13.jūnija noteikumu Nr.154 “Administratīvo aktu procesa noteikumi”, Administratīvā procesa likuma un Civillikumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

Vides ministrs R.Vējonis

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora p.i.

Par kontroli atbildīgās amatpersonas p.i.

Atbildīgā amatpersona

       

G.Puķītis

A.Stašāne

V.Puriņš

I.Doniņa

04.08.2003; 09:10

1224

I.Doniņa

7026515, ilze.donina@vidm.gov.lv