Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā

Izdarīt Valsts fondēto pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 7.nr.; 2002, 24.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

2. Aizstāt 2.panta otrajā daļā vārdu "vērtspapīros" ar vārdiem "finanšu instrumentos".

3.  11.pantā:

aizstāt piektajā daļā vārdu "vērtspapīrus" ar vārdiem "finanšu instrumentus";

izteikt septīto daļu šādā redakcijā:

"(7) Fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs Komisijas noteiktajā kārtībā, kas saskaņota ar Aģentūru, tur paša aktīvus vismaz viena procenta apmērā no visu to fondēto pensiju shēmas aktīvu vērtības, kurus pārvalda attiecīgais fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs, bet ne mazāk kā
50 000 latu, kurus nogulda kā drošības naudu Komisijas licencētā bankā. To aktīvu daļu, kas pārsniedz drošības naudas apmēru, fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītājs iegulda Latvijas valsts emitētos vai garantētos parāda vērtspapīros vai naudas tirgus instrumentos, parāda vērtspapīros, kuri ir iekļauti Latvijas Republikā reģistrētas fondu biržas (regulēta tirgus) oficiālajā sarakstā, bankas emitētās hipotekārajās ķīlu zīmēs, termiņnoguldījumos bankās un bankas emitētos noguldījuma sertifikātos."

4.  12.pantā:

papildināt pirmās daļas 1. un 2.punktu pēc vārda "vērtspapīri" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "vai naudas tirgus instrumenti" (attiecīgā locījumā);

papildināt pirmās daļas 3.punkta "a" un "b" apakšpunktu pēc vārda "biržas" ar vārdiem "(regulēta tirgus)";

izteikt pirmās daļas 3.punkta "c" apakšpunktu šādā redakcijā:

"c) nav iekļauti fondu biržu (regulētu tirgu) oficiālajos sarakstos, bet vērtspapīru emisijas noteikumos ir paredzēts, ka vērtspapīri šā panta pirmās daļas 3.punkta "a" un "b" apakšpunktā minēto fondu biržu (regulētu tirgu) oficiālajos sarakstos tiks iekļauti gada laikā no dienas, kad ir sākta parakstīšanās uz šiem vērtspapīriem;";

papildināt pirmās daļas 6.punkta "a" apakšpunktu pēc vārda "biržas" ar vārdiem "(regulēta tirgus)";

papildināt otrās daļas 1. un 2.punktu pēc vārda "vērtspapīri" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "vai naudas tirgus instrumenti" (attiecīgā locījumā);

izteikt otrās daļas 8.punktu šādā redakcijā:

"8) ar fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldītāju koncernā esošo komercsabiedrību emitētajos finanšu instrumentos ieguldījumus drīkst veikt tikai ar fondu biržas (regulēta tirgus) starpniecību, un ieguldījumi šādos finanšu instrumentos nedrīkst pārsniegt 2 procentus no ieguldījumu plāna aktīviem;";

papildināt otrās daļas 9.punktu pēc vārda "vērtspapīros" ar vārdiem "vai naudas tirgus instrumentos";

izteikt otrās daļas 10.punktu šādā redakcijā:

"10) noguldījumi vienā kredītiestādē un ieguldījumi šīs pašas kredītiestādes emitētos finanšu instrumentos kopsummā nedrīkst pārsniegt
15 procentus no ieguldījumu plāna aktīviem. Šis ierobežojums neattiecas uz prasībām pēc pieprasījuma pret turētājbanku;";

papildināt otro daļu ar 12.punktu šādā redakcijā:

"12) ieguldījumus atvasinātajos finanšu instrumentos drīkst veikt, tikai lai nodrošinātos pret noteiktu ieguldījumu plāna aktīvu vērtības svārstību risku, kas var rasties, mainoties attiecīgā aktīva cenai vai valūtas kursam, un tikai tad, ja līdzekļu pārvaldītājs ir iesniedzis Komisijai noteikumus, kuros detalizēti aprakstīta risku pārvaldīšanas politika un atvasināto finanšu instrumentu vērtēšanas metodes. Pirms tiek uzsākts darījums ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem, līdzekļu pārvaldītājs iesniedz Komisijai informāciju par izmantotajiem atvasināto finanšu instrumentu veidiem, no tiem izrietošajiem riskiem, kvantitatīvajiem ierobežojumiem un metodēm, kuras tiks izmantotas attiecīgā atvasinātā finanšu instrumenta riska ierobežošanai.";

aizstāt ceturtās daļas 3.punktā vārdu "vērtspapīros" ar vārdiem "finanšu instrumentos".

5. Papildināt pārejas noteikumu 5.punktu pēc vārda "vērtspapīros" ar vārdiem "vai naudas tirgus instrumentos".

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

 

 

Finanšu ministra vietā –

ekonomikas ministrs

J.Lujāns

Likumprojekta

"Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Valsts fondēto pensiju likumā tiek lietots termins "vērtspapīrs". Valsts fondēto pensiju likums atļauj ieguldīt valsts fondēto pensiju līdzekļus atvasinātos finanšu instrumentos.

Valsts fondēto pensiju likumā nepieciešams izdarīt grozījumus, lai saskaņotu tajā lietoto terminoloģiju ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto, kā arī lai noteiktu stingrākus noteikumus valsts fondēto pensiju līdzekļu ieguldīšanai augsta riska darījumos.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā" paredz saskaņot terminoloģiju ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto.

Likumprojekts "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā" paredz atsevišķos gadījumos aizstāt terminu "vērtspapīrs" ar terminu "finanšu instruments" vai papildināt to ar terminu "naudas tirgus instruments", lai nesašaurinātu Valsts fondēto pensiju likumā noteikto ieguldījumu loku. Tas nepieciešams tādēļ, ka saskaņā ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto terminoloģiju un definīcijām termins "vērtspapīrs" neietver valsts parādzīmes, kuras tiek uzskatītas par naudas tirgus instrumentiem.

Likumprojekts paredz arī papildināt Valsts fondēto pensiju likuma 12. panta otro daļu ar jaunu 12. punktu. Šo grozījumu mērķis ir noteikt, ka valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļus drīkstēs ieguldīt atvasinātajos finanšu instrumentos tikai, lai nodrošinātos pret ieguldījumu plānā esošo aktīvu vērtības svārstībām, kas var rasties, mainoties attiecīgā aktīva cenai vai valūtas kursam, ievērojot, ka valsts fondēto pensiju shēmas līdzekļu pārvaldīšanā būtu jāievēro ieguldīšanas politika, kas ir vērsta uz pārvaldīšanā nodotā kapitāla vērtības saglabāšanu. Līdz ar to nebūtu pieļaujams, ka ar šiem līdzekļiem tiek veikti paaugstināta riska darījumi bez kādiem ierobežojumiem. Ņemot vērā, ka fondēto pensiju shēmas līdzekļus līdz 30% drīkst ieguldīt ar saistībām nesaskaņotās valūtās, būtu pamatoti līdzekļu pārvaldītājam dot iespēju mazināt valūtu kursa svārstību risku, veicot darījumus ar atvasinātajiem instrumentiem. Līdzīgi ierobežojumi ieguldījumu veikšanai atvasinātajos finanšu instrumentos ir noteikti arī privāto pensiju fondu darbību regulējošajā likumā.

Prasība iesniegt noteikumus, kā līdzekļu pārvaldītājs plāno vērtēt ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem saistītos riskus, un informēt par to, kad šādi darījumi tiek uzsākti, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai nodrošinās iespēju pilnvērtīgi un savlaicīgi izvērtēt līdzekļu pārvaldītāja darbības potenciālo ietekmi uz tā pārvaldīšanā esošajiem līdzekļiem gadījumos, kad līdzekļu pārvaldītājs veiks darījumus ar atvasinātajiem finanšu instrumentiem.

3. Cita informācija

Nav.

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti

Grozījumi citos normatīvajos aktos nav nepieciešami.

Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā ir izstrādāti, lai saskaņotu terminoloģiju ar likumprojektā "Finanšu instrumentu tirgus likums" lietoto. Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā virzāmi pieņemšanai Saeimā vienlaikus ar Finanšu instrumentu tirgus likumu.

Cita informācija

Nav.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

   

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

 

 

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

Likumprojekts ir ievietots internetā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav.

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

Likuma izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pēc likuma pieņemšanas Saeimā tas tiks ievietots internetā Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā www.fktk.lv, kurā ar to varēs iepazīties visas ieinteresētās personas.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo  

Likums neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

Nav.

 

Finanšu ministrs V. Dombrovskis

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

     

V. Andrējeva

E. Strazdiņa

M. Radeiko

K. Drēviņa

 

05.06.2003. 09:01

K. Drēviņa

846

7774881, kristine.drevina@fktk.lv