Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām"

Izdarīt likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 1./2., 16./17., 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1993, 34.nr.; 1995, 10.nr.; 1997, 23.nr.; 1998, 2.nr.; 1999, 24.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

2. Papildināt 34.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"Jautājumu par politiskās organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu ierosina tiesā Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks, ja politiskā organizācija (partija) neievēro politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma normas."

3. Izteikt 45.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"Latvijā var tikt reģistrētas un darboties tikai tādas politiskās organizācijas (partijas), kurās ir ne mazāk kā 200 Latvijas pilsoņu. Politiskajā organizācijā (partijā), kurā ir vairāk par 400 biedriem, ne mazāk kā pusei no visiem biedriem ir jābūt Latvijas pilsoņiem."

4. Izslēgt 47.panta piekto daļu.

 

 

 

 

 

 

 

Tieslietu ministrs

A.Aksenoks

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Šobrīd saskaņā ar 1999.gada 25.novembrī Saeimā pieņemtā likuma “Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām"” Pārejas noteikumu 1.punktu sabiedrisko organizāciju reģistra turētājs ir Uzņēmumu reģistrs, bet politisko organizāciju (partiju) reģistra turētājs – Tieslietu ministrija.

Ievērojot to, ka 1999.gada 25.novembrī pieņemtā likuma “Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām"” Pārejas noteikumu 1.punktā ir izstrādāti grozījumi, paredzot nodot politisko organizāciju (partiju) reģistrēšanas funkciju Uzņēmumu reģistram, ir nepieciešams precizēt arī likuma “Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām” normas.

Normatīvajos aktos Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam ir paredzēts pienākums vērsties tiesā ar ierosinājumu apturēt politiskās organizācijas (partijas) darbību (Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma 10.panta otrā daļa), bet nav paredzēta iespēja sniegt tiesā pieteikumu par partijas darbības izbeigšanu. Biroja darbības laikā tas ir apzināts kā būtisks normatīvo aktu trūkums, kas mazina iespēju biroja efektīvam darbam.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts paredz svītrot normu, kas nosaka pienākumu tieslietu ministram pieņemt lēmumu par šīs organizācijas (partijas) reģistrācijas anulēšanu, ja politiskās organizācijas (partijas) biedru skaits kļuvis mazāks par likumā noteikto minimālo biedru skaitu. Līdz ar to arī nepietiekoša biedru skaita gadījumā lēmums par politiskās organizācijas darbības izbeigšanu tiks pieņemts tiesā vispārīgā kārtībā kā par visām sabiedriskajām organizācijām, kas pieļauj iespēju ierosināt likvidācijas procesu un apzināt iespējamos kreditorus politiskās organizācijas likvidācijas gadījumā.

Likumprojektā ir precizēta norma, ka Latvijā var ne tikai nodibināt, bet arī darboties tikai tādas politiskās organizācijas (partijas), kurās ir ne mazāk kā 200 Latvijas pilsoņi. Politiskās organizācijās (partijās), kurās ir vairāk par 400 biedriem, ne mazāk kā pusei no visiem biedriem ir jābūt Latvijas pilsoņiem (piemēram, ja partijā ir 500 biedri, tad vismaz 250 ir jābūt Latvijas pilsoņiem).

Likumprojekts paredz Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam tiesības ierosināt tiesā jautājumu par politiskas organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu, ja politiskā organizācija (partija) neievēro politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma normas.

 3. Cita informācija

 Nav

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Lēmumu par politiskās organizācijas darbības izbeigšanu gadījumā, ja biedru skaits kļuvis mazāks par likumā noteikto, pieņems tiesa vispārīgā kārtībā kā par visām sabiedriskajām organizācijām.

Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam ir paredzētas tiesības ierosināt tiesā jautājumu par politiskas organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu.

3. Sociālo seku izvērtējums

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

 Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija Nav

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 nav

 nav

 nav

 nav

 nav

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 neietekmē

neietekmē

neietekmē

neietekmē

 neietekmē

3. Finansiālā ietekme

 nav

 nav

 nav

 nav

 nav

 1

 2

 3

 4

 5

 6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

  

 

nav

 

nav

 

nav

 

nav

 

nav

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 nav

6. Cita informācija

 

  nav

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

Papildus ir izstrādāti šādi likumu grozījumi:

  1. Grozījums 1999.gada 25.novembra likumā “Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām””.
  2. Grozījums Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā;
  3. Grozījums likumā “Par pilsētu, rajonu, novadu un pagastu vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām”.

 

2. Cita informācija

 Grozījumi 1999.gada 25.novembra likumā “Grozījumi likumā "Par sabiedriskajām organizācijām un to apvienībām”” ir izstrādāti, jo tikai šajā likumā (ne likuma pamatredakcijā) ir paredzēts uzdevums Ministru kabinetam izstrādāt Publisko reģistru likumprojektu, kā arī ir noteiktas iestādes, kas veic sabiedrisko organizāciju un politisko organizāciju reģistrāciju.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 Likumprojekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 Likumprojekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 Likumprojekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

     

 

 

5. Cita informācija

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 Konsultācijas ar nevalstiskām organizācijām nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 ______

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 Informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

  Nav

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Politisko partiju reģistrācijas funkcija ir nodota Uzņēmumu reģistram. Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšniekam ir paredzētas tiesības ierosināt tiesā politiskas organizācijas (partijas) darbības apturēšanu vai izbeigšanu.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Komunikācijas plāns nav izstrādāts.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

 Indivīds lēmumus varēs pārsūdzēt likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

 -

Tieslietu ministrs A.Aksenoks

08.08.2003. 10:30

943

K.Nešpora

7031735 kristinen@ur.gov.lv

Tieslietu

ministrs

Valsts sekretārs,

Juridiskā dienesta vadītājs

Valsts sekretāra palīdzes p.i.

Atbildīgā amatpersona

     

 

A.Aksenoks

G.Kūtris

A.Karlsone

K.Nešpora