Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījums Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā

Izdarīt Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 1999, 10.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 9.nr.) šādu grozījumu:

Papildināt 13.panta otro daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:

"4) bankas dokumentu, kas apstiprina vienreizējo iemaksu sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas (rezerves) fondā."

 

 

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījums Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums 

 

 

 

Pašreiz spēkā esošais Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums neparedz pirms civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas (OCTA) licences saņemšanas iemaksāt apdrošinātāja vienreizēju iemaksu Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas (rezerves) fondā (turpmāk – Garantijas fonds). Līdz ar to, Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums neparedz iesniegt Finanšu un kapitāla tirgus komisijā dokumentu, kas apliecina vienreizējās iemaksas veikšanu Garantijas fondā.

Pašreiz spēkā esošie normatīvie akti neparedz nekādas sankcijas, ja apdrošināšanas sabiedrība pēc licences saņemšanas neiemaksā vienreizējo iemaksu Garantijas fondā.

2. Normatīvā akta projekta būtība  

 

 

 

Likumprojekta mērķis ir nodrošināt OCTA tirgus stabilitāti un nepieļaut Garantijas fonda līdzekļu iztrūkumu apdrošināšanas sabiedrības maksātnespējas gadījumā, kā arī nodrošināt apdrošinātāja vienreizēju iemaksu Garantijas fondā pirms OCTA licences saņemšanas.

Likumprojekts papildina to dokumentu uzskaitījumu, kas nepieciešami OCTA licences saņemšanai.

Likumprojekts nosaka, lai saņemtu licenci OCTA veikšanai, ir nepieciešams iesniegt Finanšu un kapitāla tirgus komisijā bankas dokumentu, kas apstiprina vienreizējās iemaksas veikšanu Garantijas fondā.

3. Cita informācija

 -

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi 

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu 

Likumprojekts paredz ieviest stingrākas prasības apdrošināšanas sabiedrībām, kuras pretendē uz licences saņemšanu OCTA veikšanai.

3. Sociālo seku izvērtējums 

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi 

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija 

 -

  

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

2003

Nākamie trīs gadi

2004 2005 2006

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Likumprojekts šo jomu neskar.

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie

pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 Nav nepieciešami

Nav nepieciešami

Nav nepieciešami

 Nav nepieciešami

Nav nepieciešami

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

Nav nepieciešams

 Nav nepieciešams

 Nav nepieciešams

 Nav nepieciešams

 Nav nepieciešams

6. Cita informācija

 -

 -

 -

 -

 -

  

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Ir nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 1997.gada 13.maija noteikumos nr.180 “Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas (rezerves) fonda nolikums”.

Attiecīgais Ministru kabineta noteikumu projekts ir sagatavots un tiks iesniegts vienotā dokumentu paketē ar šo likumprojektu.

Ministru kabineta noteikumu projekts paredz stingrākas prasības apdrošināšanas sabiedrībām, kuras pretendē uz OCTA licences saņemšanu, t.i., apdrošināšanas sabiedrība, kas pretendē uz licences saņemšanu OCTA veikšanai, veic apdrošinātāja vienreizēju iemaksu 400 000 latu apmērā līdzšinējo 5 000 latu apmērā Garantijas fondā. Vienreizējo iemaksu Garantijas fondā ir nepieciešams palielināt, lai segtu izmaksas, kas var rasties apdrošināšanas sabiedrības maksātnespējas gadījumā.

2. Cita informācija 

 -

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

Latvijai kā Zaļās kartes sistēmas dalībvalstij ir pienākums pildīt saistības, kas izriet no Zaļās kartes Biroju padomes konstitūcijā minētajām prasībām, t.i., ir jānodrošina apdrošināšanas atlīdzību izmaksas pilnā apmērā Zaļās kartes atlīdzību lietās, arī apdrošināšanas sabiedrības maksātnespējas gadījumā.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Latvijai kā Zaļās kartes sistēmas dalībvalstij ir pienākums pildīt saistības (nodrošināt apdrošināšanas atlīdzību izmaksas pilnā apmērā Zaļās kartes atlīdzību lietās, arī apdrošināšanas sabiedrības maksātnespējas gadījumā) kas izriet no divpusējiem līgumiem, t.i, Tipveida līguma starp birojiem (Uniform Agreement between Bureaux), kas ir spēkā no 1998.gada 1.augusta un ko Latvija ir noslēgusi ar visām Zaļās kartes sistēmas dalībvalstīm. No 2003.gada 1.jūlija Latvijai būs jāpilda saistības, kas izrietēs no Iekšējiem noteikumiem (Internal Regulations), kas aizstās iepriekš minēto Tipveida līgumu starp birojiem.

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 - 

 -

 -

 -

5. Cita informācija 

 -

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas 

 

 

Konsultācijas notikušas ar Latvijas apdrošinātāju asociācijas sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas pastāvīgās komisijas (OCTA pastāvīgā komisija), Latvijas nacionālās kravas ekspeditoru asociācijas, Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas “Latvijas Auto”, Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas un Autoamatieru biedrības pārstāvjiem, kas ir Satiksmes biroja padomes sastāvā. Normatīvā akta projekts tiks apstiprināts Satiksmes biroja padomes sēdē 2002.gada 12.decembrī.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta) 

Konsultācijās tika atbalstīta likumprojekta tālāka virzība.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

 Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija 

 -

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

Lai nodrošinātu likumprojekta izpildi, netiks izveidotas jaunas valsts (pašvaldību) institūcijas.

Apdrošināšanas sabiedrība iesniegs Finanšu un kapitāla tirgus komisijā bankas dokumentu, kas apstiprina vienreizējo iemaksu Garantijas fondā. Finanšu un kapitāla tirgus komisija, pamatojoties uz iesniegtajiem dokumentiem, izvērtēs un pieņems

lēmumu par licences izsniegšanu vai attiekšanos izsniegt licenci.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

Publikācija laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un informācija Satiksmes biroja mājas lapā www.sb.gov.lv .

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Cita informācija 

 -

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

V.Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

G.Janevičs

 

 

Finanšu ministrs V.Dombrovskis

 

 

22.01.2003. 14:26

1 019

I.Gailīte

7241822, Ilze.Gailite@sb.gov.lv