Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā
"Par konsolidētajiem gada pārskatiem"

Izdarīt likumā "Par konsolidētajiem gada pārskatiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 17.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

2. Izslēgt 1.panta 1.punktu.

3. 3.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Šis likums neattiecas uz bankām, apdrošināšanas komercsabiedrībām akciju sabiedrības formā, savstarpējās apdrošināšanas kooperatīvajām biedrībām, privātajiem pensiju fondiem un ieguldījumu brokeru sabiedrībām.";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Komercsabiedrība, kura veic pārapdrošināšanu, sagatavo konsolidēto gada pārskatu, ievērojot Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumus, kas ir saistoši apdrošināšanas komercsabiedrībām akciju sabiedrības formā, sagatavojot konsolidēto gada pārskatu."

4. Aizstāt 4., 6. un 34.panta nosaukumā un tekstā, 8., 9. un 35.panta tekstā un V nodaļas nosaukumā vārdus "konsolidētais gada pārskats un konsolidētais ziņojums" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "konsolidētais gada pārskats" (attiecīgā locījumā).

5. 9.panta otrajā daļā:

aizstāt 1.punktā vārdus "Uzņēmumu reģistrā" ar vārdu "Latvijā";

aizstāt 2.punktā vārdus "Uzņēmumu reģistrā" ar vārdiem "Uzņēmumu reģistrā vai komercreģistrā".

6. Aizstāt 10.panta pirmās daļas ievaddaļā un otrajā daļā vārdu "neiesaista" ar vārdiem "var neiesaistīt".

 

7. Izteikt 12.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Konsolidētais gada pārskats kā vienots kopums sastāv no konsolidētajiem finanšu pārskatiem – konsolidētās bilances, konsolidētā peļņas vai zaudējumu aprēķina, konsolidētā pašu kapitāla izmaiņu pārskata, konsolidētā naudas plūsmas pārskata un konsolidētā gada pārskata pielikuma –, kuriem pievienots konsolidētais ziņojums."

8. Izteikt 14.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Konsolidēto pašu kapitāla izmaiņu pārskatu un konsolidēto naudas plūsmas pārskatu sagatavošanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

9. Aizstāt 17.panta pirmajā daļā skaitļus un vārdus "33., 34., 35., 36. un 37.pantā" ar skaitļiem un vārdiem "35., 36., 37., 55.1, 55.2 un 55.3 pantā".

10. Izteikt 18.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:

"1) aktīvus un pasīvus (līdzekļus, saistības un pašu kapitālu) pārrēķina latos pēc Latvijas Bankas noteiktā ārvalstu valūtas kursa pārskata gada pēdējā dienā;".

11. Papildināt 30.pantu ar trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

"(3) Ja finanšu instrumenti ir novērtēti patiesajā vērtībā, piemērojot likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.1, 55.2 un 55.3 pantu, konsolidētā gada pārskata pielikumā norāda arī šādu informāciju:

1) nozīmīgākie pieņēmumi, uz kuriem pamatojas izmantoto novērtēšanas modeļu un metožu izvēle, ja šo instrumentu patiesā vērtība noteikta saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.2 panta pirmās daļas 2.punktu;

2) finanšu instrumentu patiesā vērtība un tās izmaiņas, kas saskaņā ar likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.3 pantu iekļautas peļņas vai zaudējumu aprēķinā vai bilances postenī "Finanšu instrumentu pārvērtēšanas rezerve" sadalījumā pa šādām finanšu aktīvu kategorijām:

a) aizdevumi un prasījumi,

b) līdz termiņa beigām turēti ieguldījumi,

c) pārdošanai pieejami finanšu aktīvi,

d) tirdzniecības nolūkā turēti finanšu aktīvi vai saistības;

3) sadalījumā pa atvasināto finanšu instrumentu grupām: skaidrojumus par šiem instrumentiem, norādot kopsummas, kā arī informāciju par būtiskiem noteikumiem un nosacījumiem, kas varētu ietekmēt nākotnē sagaidāmo naudas plūsmu lielumu, rašanās laiku un noteiktību;

4) tabulu, kas atspoguļo posteņa "Finanšu instrumentu pārvērtēšanas rezerve" izmaiņas pārskata gadā.

(4) Ja nav izmantota likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.1 pantā paredzētā izvēles iespēja finanšu instrumentiem piemērot novērtēšanu patiesajā vērtībā, konsolidētā gada pārskata pielikumā sniedz skaidrojumus par atvasināto finanšu instrumentu apmēru un būtību sadalījumā pa šo instrumentu grupām, norādot bilances vērtību un patieso vērtību, ja to var noteikt ar kādu no likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.2 panta pirmajā daļā minētajām metodēm.

(5) Ja nav izmantota likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 28.panta otrajā daļā paredzētā izvēles iespēja piemērot vērtības samazināšanu likuma "Par uzņēmumu gada pārskatiem" 55.1 panta ceturtajā daļā minētajiem ilgtermiņa finanšu ieguldījumiem, kuru patiesā vērtība ir mazāka par bilances vērtību, konsolidētā gada pārskata pielikumā sniedz informāciju par atsevišķu aktīvu vai attiecīgu aktīvu grupu bilances vērtību un patieso vērtību, paskaidrojot, kādēļ netiek piemērota vērtības samazināšana, un norādot ziņas, kas liecina, ka vērtības pazemināšanās ir īslaicīga un radusies pārejošu apstākļu dēļ."

12. Papildināt 31.panta otro daļu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:

"4) konsolidācijā iesaistīto uzņēmumu filiālēm un pārstāvniecībām ārvalstīs;

5) finanšu instrumentu izmantošanu un, ja tas ir būtiski aktīvu, saistību, finansiālā stāvokļa un peļņas vai zaudējumu novērtēšanā, – par finanšu riska vadības mērķiem un politiku, arī par pieņemto riska vadības politiku attiecībā uz katru nozīmīgāko prognozēto nākotnes darījumu veidu, kam tiek piemērota riska ierobežošanas uzskaite, un par konsolidācijā iesaistīto uzņēmumu kā kopuma pakļautību cenas riskam, kredītriskam, likviditātes riskam un naudas plūsmas riskam."

13. 33.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Zvērināta revidenta uzdevums ir pārbaudīt, vai konsolidētais gada pārskats ir pareizi sagatavots, vai tas atbilst normatīvajiem aktiem, konsolidācijā iesaistīto uzņēmumu statūtiem un reģistriem, vai sniedz patiesu un skaidru priekšstatu par koncerna līdzekļiem, saistībām, finansiālo stāvokli, peļņu vai zaudējumiem un naudas plūsmu, kā arī par konsolidētā ziņojuma atbilstību konsolidētajiem finanšu pārskatiem.";

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Zvērināts revidents pēc veiktās pārbaudes sagatavo revidenta ziņojumu par konsolidēto gada pārskatu un iesniedz to koncerna mātes uzņēmuma izpildinstitūcijai. Ziņojumā izsaka viedokli arī par konsolidētā ziņojuma atbilstību konsolidētajiem finanšu pārskatiem."

14. 35.pantā:

aizstāt pirmajā un otrajā daļā vārdu "atzinumu" ar vārdu "ziņojumu";

izteikt trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

 

"Zvērināta revidenta ziņojumu šai gadījumā nepublicē, bet publikācijā paziņo, vai zvērinātam revidentam ir bijuši iebildumi vai piezīmes, vai viņš ir sniedzis negatīvu atzinumu vai atteicies sniegt savu atzinumu."

15. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 83/349/EEC, 89/666/EEC, 90/604/EEC, 90/605/EEC un 2001/65/EC."

Pārejas noteikums

Ar šo likumu izdarītie grozījumi piemērojami konsolidētajiem gada pārskatiem, sākot ar 2004.pārskata gadu.

 

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par konsolidētajiem gada pārskatiem””

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likumprojekts sagatavots, lai izpildītu Nacionālajā programmā integrācijai ES doto uzdevumu – veikt grozījumus likumā “Par konsolidētajiem gada pārskatiem” saskaņā ar jaunākajiem Padomes Septītās direktīvas (turpmāk tekstā - 7.direktīva) (31983L0349) grozījumiem (NP kods 1.1.22.).

Likums “Par konsolidētajiem gada pārskatiem” pašlaik pamatā ir saskaņots ar 7.direktīvu, izņemot jaunos šīs direktīvas grozījumus, kas izriet no direktīvas 2001/65/EK saistībā ar patiesās vērtības principa piemērošanu finanšu instrumentiem.

Likuma “Par konsolidētajiem gada pārskatiem” grozījumi nepieciešami arī tādēļ, lai pēc Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā publiskajām akciju sabiedrībām – koncerna mātes uzņēmumiem, kas konsolidēto gada pārskatu sagatavošanā tieši piemēros Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 27. maija Regulu par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu, attiecībā uz noteiktu finanšu instrumentu veidu novērtēšanu patiesajā vērtībā nerastos pretrunas ar likuma prasībām.

7.direktīva ir cieši saistīta ar 4.direktīvu, jo nosaka, ka aktīva un pasīva posteņi konsolidētajos gada pārskatos novērtējami atbilstoši 4.direktīvā ietvertajiem novērtēšanas noteikumiem, un tajā ir arī citas atsauces uz šo direktīvu.

Līdzīga saistība ir starp likumiem “Par konsolidētajiem gada pārskatiem” un “Par uzņēmumu gada pārskatiem”. Tādēļ abu šo likumu grozījumi saistībā ar direktīvas 2001/65/EK ieviešanu būtu aplūkojami kopumā.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts ir izstrādāts galvenokārt, lai Latvijas likumdošanā ieviestu prasības, kas noteiktas ar direktīvu 2001/65/EK. Tas paredz likumā ieviest atsauces uz likumprojektā “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu gada pārskatiem”” paredzētajiem jaunajiem likuma “Par uzņēmumu gada pārskatiem” pantiem saistībā ar šīs direktīvas ieviešanu, kā arī papildinformācijas sniegšanu konsolidētā gada pārskata pielikumā un konsolidētajā ziņojumā.

Papildus minētajam, likumprojekts ietver arī:

- likuma grozījumus, kas nepieciešami, lai no šā likuma subjektu loka izslēgtu dažus finanšu institūciju veidus, kuri turpmāk gada pārskatus sagatavos, ievērojot Finanšu un kapitāla tirgus komisijas noteikumus;

- precizējumus, kas izriet no likumprojektā paredzētās likuma 12.panta pirmajā daļā noteiktā konsolidētā gada pārskata sastāva izmaiņām;

- citus grozījumus, lai saskaņotu šajā likumā lietotos terminus un likumos “Par zvērinātiem revidentiem” un likuma “Par uzņēmumu gada pārskatiem” spēkā esošajiem vai likumprojektā “Grozījumi likumā “Par uzņēmumu gada pārskatiem”” paredzētajiem grozījumiem.

Likumprojekts paredz jaunu Ministru kabineta noteikumu izdošanu.

Ievērojot likumprojektā ietverto jauno likuma normu komplicēto būtību, uzņēmumiem, kuri ir šā likuma subjekti, būs nepieciešams sagatavošanās periods, lai koncerna ietvaros ieviestu vienas un tās pašas grāmatvedības metodes, kuras izriet no šā likuma un likuma “Par uzņēmumu gada pārskatiem” paredzētajiem grozījumiem, ievērojot abu šo likumu ciešo savstarpējo saistību. Tādēļ, pieņemot, ka attiecīgie likuma grozījumi tiks izsludināti līdz šī gada beigām, likumprojektā ir paredzēts pārejas noteikums, ka ar šo likumu izdarītie grozījumi būs piemērojami konsolidētajiem gada pārskatiem, sākot ar 2004.pārskata gadu.

3. Cita informācija

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekta pieņemšana uzlabos uzņēmējdarbības vidi, atrisinot būtiskus ar finanšu pārskatiem saistītus jautājumus.

Likumprojekta pieņemšana neietekmēs valsts uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) izmaksas.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

3. Finansiālā ietekme

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

6. Cita informācija

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Likumprojektā paredzēts, ka Ministru kabinets noteiks konsolidētā pašu kapitāla izmaiņu pārskata un konsolidētā naudas plūsmas pārskata sagatavošanas kārtību (likumprojekta 8.pantā paredzētais likuma 14.panta trešās daļas grozījums).

Šos normatīvo aktu projektus paredzēts sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā izskatīšanai ne vēlāk kā Ministru kabineta kārtības ruļļa 219.punktā paredzētajā termiņā (divu mēnešu laikā no likuma pieņemšanas/spēkā stāšanās dienas). Atkarībā no likumprojekta “Grozījumi likumā “Par grāmatvedību”” virzības, minētie normatīvo aktu projekti varētu tikt sagatavoti arī kā Ministru kabineta noteikti obligāti piemērojami Latvijas grāmatvedības standarti.

2. Cita informācija

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 1995.gadā Luksemburgā parakstot Eiropas līgumu par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to Dalībvalstīm no vienas puses un Latvijas Republiku no otras puses.

Likumprojekta sagatavošanā ir ņemta vērā Eiropas Komisijas un Eiropas Parlamenta 2000. gada 13. jūnijā pieņemtā Finanšu pārskatu sagatavošanas stratēģija, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 27. maija Regula par starptautisko grāmatvedības standartu piemērošanu.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likums “Par konsolidētajiem gada pārskatiem” ir saskaņots ar Padomes 1983.gada 13.jūnija Septīto direktīvu 83/349/EEC (OJ No L 193 p.1, 1983/07/18) par konsolidētajiem pārskatiem, ievērojot grozījumus:

- Padomes 1989.gada 21.decembra Vienpadsmitā direktīva 89/666/EEC (OJ No L395 p.36, 1989/12/30);

  • Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva 90/604/EEC (OJ No L317 p.57, 1990/11/16);
  • Padomes 1990.gada 8.novembra direktīva 90/605/EEC (OJ No L317 p.60, 1990/11/16);
  • Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 27.septembra direktīva 2001/65/EC (OJ No L283 p.28, 2001/10/27).

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Likumprojekta 3.pants, likuma 3.panta otrā daļa

Direktīvas 83/349/EEC 5.pants

Atbilst

 

Likumprojekta 6.pants, likuma 10.pants

83/349/EEC 13.pants

Atbilst

 

Likumprojekta 7.pants, likuma 12.panta pirmā daļa

83/349/EEC 16.pants

Atbilst

 

Likumprojekta 9.pants, likuma 17.panta pirmā daļa

83/349/EEC 17.panta pirmā daļa

Atbilst

 

Likumprojekta 11.pants, likuma 30.panta trešā, ceturtā un piektā daļa

83/349/EEC 34.panta 14.un 15.punkts (direktīvas 2001/65/EC 2.panta 2.punkta redakcijā)

Atbilst

 

Likumprojekta 12.pants, likuma 31.panta otrās daļas 4.punkts

Direktīva 89/666/EEC 3.un 11.pants

Atbilst

 

Likumprojekta 12.pants, likuma 31.panta otrās daļas 5.punkts

83/349/EEC 36.panta otrās daļas (e) punkts (direktīvas 2001/65/EC 2.panta 3.punkta redakcijā)

Atbilst

 

Likumprojekta 13.pants, likuma 33.panta pirmā un ceturtā daļa

83/349/EEC 37.pants

Atbilst

 

Likumprojekta 14.pants, likuma 35.panta trešā daļa

83/349/EEC 38.panta piektā daļa

Atbilst

 
 

5. Cita informācija

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Likumprojekta sagatavošanas procesā ir bijušas konsultācijas ar Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas un Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas pārstāvjiem.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijas, kā arī Latvijas Republikas Grāmatvežu asociācijas iesniegtie priekšlikumi likumprojekta sagatavošanas procesā daļēji ņemti vērā.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Informācija par likumprojektu tika sniegta vairākās ar auditu un grāmatvedību saistītās konferencēs. Minēto konferenču dalībnieki pauda viedokli, ka finanšu pārskatu sagatavošanu reglamentējošajos likumos būtu pēc iespējas ātrāk jāietver prasības, kuras izriet no direktīvas 2001/65/EK saistībā ar patiesās vērtības principa piemērošanu finanšu instrumentiem.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas.

5. Cita informācija

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos parasti plaši informē vairāki specializētie periodiskie izdevumi. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājas lapas un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Cita informācija

 

 

 

 

 

Finanšu ministrs V.Dombrovskis

 

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktores vietniece

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

V.Andrējeva

G.Aizstrauta

M.Radeiko

A.Malējs

 

30.04.2003 9:55

1288

G.Majevska

7095616; Gunta.Majevska@fm.gov.lv