Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"

Izdarīt likumā "Par pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

2. Aizstāt visā likumā vārdus "Labklājības ministrija" ar vārdiem "Veselības ministrija" (attiecīgā locījumā).

3. 1.pantā:

izteikt 8.punktu šādā redakcijā:

"8) iekšzeme – Latvijas Republikas muitas teritorija;";

aizstāt 18.punkta "a" un "b" apakšpunktā vārdus "starptautiskajās līnijās" ar vārdiem "starptautiskajā satiksmē".

4. 2.pantā:

izslēgt sešpadsmito daļu;

izslēgt 17.1 daļā vārdus "gada laikā pēc iegādes";

papildināt divdesmit pirmās daļas 5.punktu ar "e" un "f" apakšpunktu šādā redakcijā:

"e) loterijas biļetes,

f) ieejas biļetes kultūras un sporta pasākumos;";

papildināt divdesmit pirmo daļu ar 6.punktu šādā redakcijā:

"6) personām, kuras sniedz citām apliekamām personām masu informācijas līdzekļu abonēšanas pakalpojumus."

5. 3.pantā:

izslēgt piektajā daļā vārdus "Ministru kabineta noteiktajā kārtībā";

papildināt 8.2 daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:

"Likvidācijas gadījumā apliekamā persona uzskatāma par izslēgtu no apliekamo personu reģistra, sākot ar likvidācijas pabeigšanas dienu.";

 

papildināt pantu ar 8.4 daļu šādā redakcijā:

"(84) Personu, kas izslēgta no apliekamo personu reģistra saskaņā ar šā panta 8.1 daļas 2.punktu, atkārtoti reģistrē apliekamo personu reģistrā pēc savlaicīgi neiesniegto nodokļa deklarāciju iesniegšanas un šajās nodokļa deklarācijās norādītās budžetā maksājamās nodokļa summas, pamatparāda palielinājuma un nokavējuma naudas, kā arī aprēķinātās soda naudas samaksas par nodokļa deklarāciju savlaicīgu neiesniegšanu."

6. 4.pantā:

izslēgt otrās daļas 1.punkta "c" apakšpunktu;

izteikt otrās daļas 2.punktu šādā redakcijā:

"2) nav iekšzeme, ja preču piegāde sākas iekšzemē un beidzas citā valstī (preču eksports).";

izteikt piektās daļas tekstu iekavās šādā redakcijā:

"(ieskaitot ekspertu, arhitektu, būvdarbu, to sagatavošanas, koordinācijas un uzraudzības pakalpojumus)".

7. 6.pantā:

izteikt pirmās daļas 17.punkta "d" apakšpunktu šādā redakcijā:

"d) pakalpojumus (ieskaitot starpniecību), kas saistīti ar ieguldījumiem kapitālā un vērtspapīru glabāšanu, atsavināšanu un pārvaldīšanu, kā arī ar vērtspapīru izlaišanu;";

papildināt pirmo daļu ar 28.punktu šādā redakcijā:

"28) autoratlīdzību par autoru (tai skaitā komponistu, mākslinieku, literātu) radītajiem darbiem, kā arī izpildītāju saņemto atlīdzību.";

izteikt otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:

"5) preces, kuras neapliek ar muitas nodokli saskaņā ar likuma "Par muitas nodokli (tarifiem)" 6. un 9.nodaļu, ja šajā likumā nav noteikts citādi, izņemot preces, kurām piemēro muitas nodokļa 0 procentu likmi.";

izslēgt trešo daļu.

 

8. 7.pantā:

papildināt pirmās daļas 2.punktu aiz vārdiem "tranzīta pārvadājumiem" ar vārdiem "un pakalpojumiem brīvajā zonā un muitas noliktavā, kas tieši saistīti ar ārvalstu precēm";

papildināt pirmo daļu ar 4.1 punktu šādā redakcijā:

"41) Likumā par ostām noteiktajām ostas maksām par pakalpojumiem, kuri tiek sniegti starptautiskajā satiksmē kursējošiem kuģiem un kuģiem, kas veic glābšanas vai palīdzības darbus jūrā;";

papildināt pirmo daļu ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā:

"9) preču piegādēm beznodokļu tirdzniecības veikaliem, kuras paredzētas tālākai realizēšanai (piegādei) tām fiziskajām personām, kuras izbrauc no Latvijas Republikas muitas teritorijas uz ārvalstīm, ievērojot Muitas likumā un citos normatīvajos aktos muitas lietās noteikto kārtību;

10) starptautiskā transporta piegādēm un tā importam (izlaišanai brīvam apgrozījumam).";

papildināt piekto daļu aiz vārdiem "eksportu apliecinošus dokumentus" ar vārdiem "vai dokumentus, kas apliecina nodokļa 0 procentu likmes piemērošanu".

9. 10.pantā:

izteikt pirmās daļas 1.punkta otro teikumu šādā redakcijā:

"Minētos atskaitījumus drīkst veikt pēc nodokļa rēķinā norādītās summas samaksas vai – preču piegādes darījumos – pēc nodokļa rēķina un preču saņemšanas, bet ne vēlāk kā līdz taksācijas gada beigām;";

izslēgt septītajā daļā vārdu "samaksātā";

izslēgt devītajā daļā vārdus "par šīm iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem samaksātais";

izslēgt vienpadsmitajā daļā vārdus "kas samaksāts".

10. Papildināt 11.pantu ar 6.1 daļu šādā redakcijā:

"(61) Apliekamā persona, kura gada laikā ir veikusi gan ar nodokli apliekamus, gan neapliekamus darījumus, pirms gada deklarācijas iesniegšanas pārrēķina darījumu proporciju (atbilstoši šā likuma 10.panta devītajai, desmitajai un vienpadsmitajai daļai) kopumā par gadu un, ja nepieciešams, koriģē aprēķinātā nodokļa un atskaitāmā priekšnodokļa apmēru, kā arī iemaksā nodokli budžetā līdz pēctaksācijas gada 1.maijam."

11.  12.pantā:

izslēgt trešo daļu;

izslēgt divpadsmitās daļas 2.punkta otro teikumu;

papildināt pantu ar 12.1 daļu šādā redakcijā:

"(121) Likuma 12.panta divpadsmitās daļas 2.punktā minētie ierobežojumi ir spēkā 12 mēnešus no personas reģistrācijas dienas apliekamo personu reģistrā vai kamēr ar nodokli apliekamo darījumu kopējā vērtība ir sasniegusi 10000 latu. Ja likuma 12.panta divpadsmitās daļas 2.punktā minētā persona veic darījumus, kas saskaņā ar likuma 7.pantu ir apliekami ar nodokļa 0 procentu likmi, tad pārmaksātā nodokļa summa likuma 12.pantā noteiktajā kārtībā atmaksājama no valsts budžeta vai novirzāma citu nodokļu, nodevu vai citu obligāto maksājumu veikšanai tādā apmērā, kas nepārsniedz 18 procentus no apliekamo darījumu kopējās vērtības."

12. Papildināt 13.pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā:

"(41) Tūrisma (ceļojumu) firma vai aģentūra aprēķina pašas sniegtā pakalpojuma vērtību un iekļauj to nodokļa deklarācijā tajā taksācijas periodā, kad pakalpojums sniegts ceļotājam un ir saņemti rēķini no citām personām par sniegto pakalpojumu faktisko vērtību, bet ne vēlāk kā nākamajā taksācijas periodā pēc pakalpojuma sniegšanas ceļotājam."

13. Izteikt 15.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Ja nodokļa deklarācijā ir samazināta aprēķinātā budžetā maksājamā nodokļa summa vai palielināta no budžeta atmaksājamā nodokļa summa vai uz nākamo taksācijas periodu attiecināmā nodokļa summa, nodokļu administrācija aprēķina un par labu budžetam no nodokļu maksātāja piedzen samazināto (palielināto) nodokļa summu un soda naudu tās apmērā."

14. Papildināt pārejas noteikumus ar 28.punktu šādā redakcijā:

"28. Siltumenerģijas ražošanas uzņēmumi (apliekamās personas), kas piegādā siltumenerģiju iedzīvotājiem, iesniedzot nodokļa deklarāciju par 2005.gada janvāri, var atskaitīt 2004.gadā samaksāto un neatskaitīto priekšnodokli par 2005.gada apkures sezonai iegādāto kurināmo. Atskaitāmā priekšnodokļa apmēru nosaka par inventarizācijas rezultātā noteiktā atlikumā esošā kurināmā daudzumu uz 2005.gada 1.janvāri, ievērojot iegādes brīdī piemēroto proporciju."

 

Papildināt likumu ar informatīvu atsauci šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām

Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 77/388/EEC un 86/560/EEC."

 

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

 

 

 

LIKUMPROJEKTA

Grozījumi likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli²

ANOTĀCIJA

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli² termins ² iekšzeme² nosaka, ka tā ir Latvijas Republikas muitas teritorija, izņemot ar Muitas likumu noteiktās, muitas noliktavas, beznodokļu tirdzniecības veikalus un brīvās zonas. Tādējādi šis termins ir pretrunā ar Muitas likuma normām, kas nosaka muitas maksājumu piemērošanu, ja preces tiek lietotas un patērētas muitas noliktavās, brīvajās zonās. Esošā termina ² iekšzeme² definīcija neatbilst arī Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Eiropas Padomes Sestās direktīvas 77/388/EEC (turpmāk – ES 6.direktīva) prasībām šajā jomā.

Saistībā ar pašreizējo termina ² iekšzeme² skaidrojumu nepamatoti tiek piemērota PVN 0 procentu likme visām preču piegādēm beznodokļu tirdzniecības veikaliem neatkarīgi no tā, vai preces tālāk tiek izvestas no Latvijas Republikas muitas teritorijas vai nē.

Līdz šim Latvijā radošo profesiju pārstāvju (komponistu, mākslinieku, dramaturgu, dzejnieku, literātu) saņemtā atlīdzība – autoratlīdzība par viņu radītajiem mākslas darbiem, kā arī izpildītāju saņemtā atlīdzība, tika traktēta kā darba alga un līdz ar to netika aplikta ar pievienotās vērtības nodokli. Eiropas Komisija savos atzinumos ir norādījusi, ka saskaņā ar ES 6.direktīvas prasībām autoratlīdzība tomēr ir ar pievienotās vērtības nodokli apliekams objekts. Pamatojoties uz minēto, Latvijas Republika iestāšanās ES sarunu sadaļā ² Nodokļi² ir pieprasījusi atkāpi no ES 6.direktīvas prasībām šajā jomā, t.i., turpināt neaplikt ar PVN autoru saņemto autoratlīdzību un ES Komisija ir atbalstījusi to. Šī panāktā atkāpe ir jāiekļauj arī likumā kā ar PVN neapliekams darījums.

Ieviešot samazināto pievienotās vērtības nodokļa likmi masu informācijas līdzekļu piegādēm nav noteikta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā vērtība masu informācijas līdzekļu abonēšanas pakalpojumam.

Likumā nav precīzi noteikts, kā piemērojams pievienotās vērtības nodoklis, nosakot tūrisma (ceļojumu) firmas vai aģentūras pašas sniegtā pakalpojuma vērtību. Tādējādi gan nodokļu administrācija, gan nodokļu maksātāji dažādi traktē PVN piemērošanu tūrisma firmu sniegtajiem pakalpojumiem.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Veicot grozījumus likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli² valsts budžetā iekasētā nodokļa apjoma izmaiņas nav gaidāmas un:

  1. ² iekšzemes² definīcija ir saskaņota ar Muitas likuma prasībām un ES 6.direktīvas prasībām šajā jomā;
  2. ir iekļauta likuma norma par autoratlīdzības un izpildītāju atlīdzības atbrīvošanu no pievienotās vērtības nodokļa;
  3. noteikta pievienotās vērtības nodokļa piemērošanas kārtība preču piegādēm beznodokļu tirdzniecības veikaliem, t.i., piegādājot beznodokļu tirdzniecības veikaliem preces, kuras paredzētas tālāk pārdodot fiziskajām personām, kas izbrauc no Latvijas Republikas muitas teritorijas uz ārvalstīm, tās ir apliekamas ar PVN 0 procentu likmi, bet veikalā lietošanai un patērēšanai paredzētajām precēm PVN piemērojams likumā vispārnoteiktajā kārtībā;
  4. noteikta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā vērtība masu informācijas līdzekļu abonēšanas pakalpojumam;
  5. precīzi noteikta tūrisma (ceļojumu) firmas vai aģentūras pašas sniegtā pakalpojuma vērtības aprēķināšanas kārtība;
  6. precizēta nodokļa maksātāja atbildība par nepamatotu priekšnodokļa atskaitīšanu un no budžeta atmaksājamās nodokļa summas palielināšanu.

3. Cita informācija

Nav citas informācijas

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts fiskāli tieši neietekmēs makroekonomiskos rādītājus, līdz ar to nebūs arī fiskālās ietekmes uz makroekonomisko vidi un uzņēmējdarbību.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Turpinot atbrīvot radošo profesiju pārstāvju saņemto autoratlīdzību no pievienotās vērtības nodokļa, tiktu saglabāta līdzšinējā kārtība un tiem nebūtu jāveic nodokļa uzskaite, kā arī uz šī rēķina nepalielinātos nodokļu administrācijas darbs.

Vienkāršotos tūrisma (ceļojumu) firmu vai aģentūru norēķinu kārtība ar valsts budžetu.

Skaidri un nepārprotami definēta nodokļa maksātāja atbildība par nepamatotu priekšnodokļa atskaitīšanu un no budžeta atmaksājamās nodokļa summas palielināšanu samazinātu strīdus starp nodokļu administrāciju un nodokļa maksātājiem.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2004

2005

2006

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos.

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

-

-

-

-

6. Cita informācija

Nav citas informācijas

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura

galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Ievērojot pieņemtos grozījumus likumā, ir jāveic grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 14.augusta noteikumos Nr.374 ² Likuma ² Par pievienotās vērtības nodokli² normu piemērošanas kārtība² , lai skaidrotu likuma normu piemērošanu.

2. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likuma grozījumu rezultātā likums tiks saskaņots ar Eiropas Padomes Direktīvas 77/388/EEC prasībām.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts ievieš Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Eiropas Padomes Sestās direktīvas (77/388/EEC) normas, kas regulē PVN darbību Eiropas Savienībā. (publikācija – OJ L 145/13.06.1977.)

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

(attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

1.panta 8.punkts

Padomes Direktīvas 77/388/ EEC 3.panta pirmā daļa

Pilnībā atbilst

Nav komentāru

6.panta pirmās daļas 14.punkta ² d² apakšpunkts

Padomes Direktīvas 77/388/ EEC 5.panta otrā daļa

Pilnībā atbilst

Nav komentāru

6.panta pirmās daļas 17.punkta ² d² apakšpunkts

Padomes Direktīvas 77/388/ EEC 13.panta B daļas

² d² punkts

Pilnībā atbilst

Nav komentāru

6.panta pirmās daļas 28.punkts

Padomes Direktīvas 77/388/ EEC 28.panta 3.daļa un F pielikuma 2.punkts

 

Pilnībā atbilst

Nav komentāru

7.panta pirmās daļas 2., 41., 9. un 10.punkts

Padomes Direktīvas 77/388/ EEC 15.pants

Pilnībā atbilst

Nav komentāru

5. Cita informācija

Nav citas informācijas

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas notikušas ar:

Autortiesību un komunicēšanās konsultāciju aģentūru/Latvijas Autortiesību aģentūru;

Latvijas tūrisma aģentu asociāciju,

Latvijas Komercbanku asociāciju,

Preses izdevēju asociāciju,

Latvijas Starptautisko autopārvadātāju asociāciju,

bezpeļņas organizāciju valsts akciju sabiedrību ² Latvijas Pasts²

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta, priekšlikumi iestrādāti likumprojektā

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Notikušas konsultācijas ar Eiropas Komisijas Nodokļu un muitas Ģenerāldirektorāta administratoru L. de Vintera kungu

5. Cita informācija

Notikušas konsultācijas ar nodokļu konsultantu firmu Ernst & Young un Deloitte & Touch konsultantiem, kā arī ar Somijas, Zviedrijas un Igaunijas Finansu ministrijas un Nodokļu administrācijas pārstāvjiem

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta normu izpilde tiks nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros. Likuma izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī paplašinātas esošo institūciju funkcijas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Latvijas sabiedrība tiks informēta ar laikraksta ² Latvijas Vēstnesis² un valdības oficiālā izdevuma ² Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs² starpniecību.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.

Likumprojekts neierobežo nodokļa maksātāja tiesības, indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā ² Par nodokļiem un nodevām² un citos Latvijas likumos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

Finanšu ministrs V.Dombrovskis

 

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā dep. direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

   

V. Andrējeva

E. Strazdiņa

M. Radeiko

S.Āmare

 

 

 

10.04.2003

1257

Nodokļu politikas departamenta

Netiešo nodokļu nodaļas vadītāja

S.Āmare, tālr. 7 095 510