Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām"

Izdarīt likumā "Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 12./13.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 23.nr.; 2002, 7.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Vides ministrija" (attiecīgā locījumā).

2. Izteikt 32.pantu šādā redakcijā:

"32.pants. Zinātniskie pētījumi aizsargājamās teritorijās

(1) Zinātniskos pētījumus aizsargājamās teritorijās piesaka aizsargājamās teritorijas administrācijai vai, ja tādas nav, Dabas aizsardzības pārvaldei. Normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos zinātniskos pētījumus aizsargājamās teritorijās saskaņo ar attiecīgo atbildīgo institūciju.

(2) Zinātnisko pētījumu veikšana nedrīkst būt pretrunā ar aizsargājamās teritorijas izveidošanas un aizsardzības mērķiem un uzdevumiem."

 

 

 

 

 

Vides ministra vietā –

aizsardzības ministrs

Ģ.V.Kristovskis

Likumprojekta

“Grozījumi likumā ”Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām””

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

1. Pašlaik likuma „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” 32.panta pirmā daļa paredz, ka „visi zinātniskie pētījumi, kurus paredzēts veikt aizsargājamās teritorijās, ir jāsaskaņo ar aizsargājamās teritorijas pārvaldes institūciju un likumā noteiktajā kārtībā arī ar zemes īpašnieku vai lietotāju. Par zinātniskajiem pētījumiem jāinformē pašvaldība.” Tomēr praksē šī norma nedarbojas, jo:

1) zinātniskie pētījumi, kas tiek veikti aizsargājamas teritorijās, ir ļoti daudzveidīgi un tiem visiem nav iespējams un arī nav nepieciešams piemērot obligātu saskaņojumu. Tāpat ļoti atšķirīgi ir arī dažādu aizsargājamo teritoriju un to kategoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumi, kas paredz un var paredzēt dažādus papildus nosacījumus arī attiecībā uz zinātnisko pētījumu veikšanu aizsargājamās teritorijās;

2) zemes īpašnieku un lietotāju tiesības ierobežot citu personu pārvietošanos un citas darbības to īpašumā vai lietojumā, kā arī dažādi šādu ierobežojumu papildus nosacījumi ir atrunāti citos normatīvajos aktos (Civillikumā, Sugu un biotopu aizsardzības likuma 9.panta trešais punktā, Meža likuma 5.pantā u.c.) - tādējādi likumā „Par īpaši aizsargājamām dabas teritorijām” papildus regulējums šajā ziņā nav nepieciešams.

2. Normatīvā akta projekta būtība

2. Jaunā likumprojektā paredzētā 32.panta redakcija kopumā vienkāršo zinātnisko pētījumu veikšanu aizsargājamās teritorijās, paredzot, ka tos būs nepieciešams tikai pieteikt aizsargājamās teritorijas administrācijai vai, ja tādas nav, Dabas aizsardzības pārvaldei. Vienlaicīgi tomēr ir arī atrunāti gadījumi, kad atbilstoši citiem normatīvajiem aktiem (tajā skaitā aizsargājamo teritoriju aizsardzības un izmantošanas noteikumiem) nepieciešama zinātnisko pētījumu saskaņošana ar atbildīgo institūciju, kas var būt aizsargājamās teritorijas administrācija, vai, ja tādas nav, Dabas aizsardzības pārvalde vai reģionālā vides pārvalde, kā arī vietējā pašvaldība.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

1. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

2. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

3. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

4. Jaunā likuma 32.panta redakcija vienkāršos zinātnisko pētījumu veikšanu aizsargājamās teritorijās. Tas savukārt uzlabos nepieciešamo dabas aizsardzības un dabas apsaimniekošanas pasākumu efektivitāti aizsargājamās teritorijās.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

 1

 2

 3

 4

 5

 6

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

1. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

2. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

3. Finansiālā ietekme

3. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

4. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar._

6. Cita informācija

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

1.Paredzētā likuma 32.panta redakcija ir savstarpēji saskaņota ar jauno MK noteikumu projektu „Īpaši aizsargājamo dabas teritoriju vispārējie aizsardzības un izmantošanas noteikumi”.

Papildus normatīvie akti nebūs jāizdod.

2. Cita informācija

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

1. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskām organizācijām

2. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

3. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti

4. Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

1. Notikušas konsultācijas ar Latvijas Dabas fondu, Latvijas Ornitoloģijas biedrību un Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultātes mācībspēkiem.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija

2. Latvijas Dabas fonda, Latvijas Ornitoloģijas biedrības, kā arī LU BF mācībspēku pārstāvji atbalsta likumprojekta tālāku virzību, piekrītot, ka jaunā likuma 32.panta redakcija atvieglos zinātnisko pētījumu veikšanu aizsargājamās teritorijās, vienlaicīgi nekaitējot tajās esošajām dabas vērtībām.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

3. Normatīvā akta projekts ievietots „Internet” tīklā Vides ministrijas mājas lapā.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav bijušas nepieciešamas.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

1. Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta, izmantojot esošo atbildīgo valsts un pašvaldību institūciju kapacitāti.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

2. Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un tiks ievietots „Internet” tīklā Vides ministrijas mājas lapā.

Par normatīvā akta ieviešanu sabiedrības pārstāvji varēs brīvi iegūt informāciju Vides ministrijā un tās padotībā esošajās institūcijās.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvai akts viņu ierobeco

3. Indivīdam ir iespējas aizstāvēt savas tiesības atbilstoši Latvijas Republikas likumdošanai un Latvijai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem.

Tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, ir piemērojams vispārējais administratīvais process. Pirmstiesas strīda izskatīšanas stadijā atbildīgo institūciju lēmumus iespējams pārsūdzēt Vides valsts inspekcijā un Vides ministrijā.

 

Vides ministrs R.Vējonis

05.05.2003. 10:45

837

R.Ratfelders

7026484, Rolands.Ratfelders@vidm.gov.lv

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

G.Puķītis

E.Puriņš

K.Šlesere

R.Ratfelders