Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījums likumā "Par policiju"

Izdarīt likumā "Par policiju" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1991, 31./32.nr.; 1992, 37./38.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 13., 23.nr.; 1995, 2., 24.nr.; 1996, 13.nr.; 1997, 2., 8., 23.nr.; 1999, 12., 23.nr.; 2000, 14.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 2., 4., 16., 22.nr.; 2003, 2., 6., 8.nr.) šādu grozījumu:

Izslēgt 30.pantu.

 

 

 

Iekšlietu ministrs

M.Gulbis

 

 

 

Likumprojekta “Grozījums likumā „Par policiju” anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējā situācija

Likuma „Par policiju” 30.pantā ir tiesiski noregulēts policijas darbinieku palīgu institūts. Minētais pants nosaka, ka par policijas darbinieka palīgiem var būt Latvijas Republikas pastāvīgie iedzīvotāji vecumā no 20 līdz 65 gadiem, kuri, ņemot vērā viņu personiskās īpašības, ir spējīgi brīvprātīgi palīdzēt policijas darbiniekam.

Šobrīd policijas darbinieku palīgiem saskaņā ar Ministru Padomes 1992.gada 28.septembra lēmumu Nr.405 „Par Nolikumu par policijas darbinieka palīgu”, kā arī Valsts policijas iekšējiem normatīviem aktiem (piemēram, 2001.gada 27.aprīļa Valsts policijas pavēli Nr.383 „Par darba organizēšanu ar policijas darbinieku palīgiem”) ir pienākums sniegt palīdzību policijas darbiniekiem noziedzīgu nodarījumu un citu likumpārkāpumu novēršanā, pārtraukšanā un atklāšanā, sabiedriskās kārtības nodrošināšanā, nekavējoties ziņot policijai par noziedzīgiem nodarījumiem, kas tiek gatavoti vai notiek, veikt pasākumus notikuma vietas apsargāšanai, sniegt pirmo palīdzību cietušajiem, kā arī izpildīt citus viņam uzdotos uzdevumus.

Uz šo brīdi Valsts policijā ir reģistrēts 1051 policijas darbinieka palīgs. Valsts policijas budžetā finansiālais nodrošinājums policijas darbinieku palīgiem nav paredzēts. Materiāltehniskajā nodrošinājumā policijas darbinieku palīgiem no Valsts policijas centralizēti tiek izsniegtas tikai policijas darbinieku palīgu apliecības. Atsevišķos gadījumos Valsts policijas teritoriālajās pārvaldēs par labu un priekšzīmīgu darbu policijas darbinieku palīgi ir tikuši apbalvoti ar pateicībām vai ar naudas prēmijām Ls 20 – 30 apmērā.

Lai gan policijas darbinieku palīgu institūts sniedz ievērojamu atbalstu Latvijas lauku iecirkņu inspektoriem veicot profilakses darbu, kā arī noziedzīgu nodarījumu pārtraukšanā un atklāšanā (zivju inspektori, mežsargi – nelikumīgas zvejas un medību apkarošana, nelikumīgas mežu izciršanas apkarošana), tomēr prakse rāda, ka ne visi policijas darbinieku palīgi sistemātiski un godprātīgi palīdz policijai un būtu apveltāmi Ministru Padomes 1992.gada 28.septembra lēmumā Nr.405 „Par Nolikumu par policijas darbinieka palīgu” noteiktajām pilnvarām.

Likumdevēja vēlme, izveidojot šādu institūtu, bija noteikt kārtību, kurā policijas darbinieku palīgi nesavtīgi palīdzētu policijai pildīt tās darba pienākumus, nesaņemot par to samaksu. Diemžēl šāda ideāla kārtība šobrīd nedarbojas, tā kā dažu personu vēlme iegūt policijas darbinieku palīgu statusu ne vienmēr ir uz sabiedrības interešu sasniegšanu vērsta. Tādējādi šādām personām tiek deleģēta daļa publiskās varas un nav garantiju, ka tas netiks ļaunprātīgi izmantots.

Ņemot vērā iepriekš minēto 2003.gada 1.aprīlī Ministru prezidents izdeva rezolūciju Nr.111-1/121, uz kuras pamata Iekšlietu ministrija iesniedz Ministru kabinetā tiesību akta projektu par grozījumiem likumā „Par policiju”.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Šis likumprojekts paredz izslēgt likuma „Par policiju” 30.pantu, kā rezultātā spēku zaudēs arī Ministru Padomes 1992.gada 28.septembra lēmums Nr.405 „Par Nolikumu par policijas darbinieka palīgu”. Tādējādi tiks likvidēts policijas palīga institūts.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžeta un pašvaldības budžetiem

 

(tūkst.latu)

Rādītāji

Kārtējais

gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji

piecu

gadu

laikā

pēc

kārtējā

gada

1

2

3

4

5

6

1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Ar policijas darbinieka palīga institūta likvidēšanu netiks radītas izmaiņas Valsts policijai piešķirtajos budžeta līdzekļos, jo Valsts policijas budžetā nav paredzēti līdzekļi policijas darbinieku palīgu institūta uzturēšanai.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansu ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Papildus normatīvie akti nav jāizdod.

Pēc šo grozījumu spēkā stāšanās, spēku zaudēs Ministru Padomes 1992.gada 28.septembra lēmums Nr.405 „Par Nolikumu par policijas darbinieka palīgu”.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībām

atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības

Pakāpe

(atbilst/

neatbilst)

Komentāri

Normatīva akta projekts šo jomu neskar.

Normatīva akta projekts šo jomu neskar.

Normatīva akta projekts šo jomu neskar.

Normatīva akta projekts šo jomu neskar.

 

 

     

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

Sagatavojot normatīvā akta projektu

1.Ar kurām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav veiktas.

2. Kādi ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav veiktas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav veiktas.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldības puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiks radītas, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Laikraksts “Latvijas Vēstnesis”, Normatīvo aktu informācijas sistēma (NAIS) un citi plašsaziņas līdzekļi un sistēmas.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības vispārējā administratīvā procesa noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

Ministrs M.Gulbis

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktora pienākumu izpildītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

     

J.Rekšņa

I.Šnepsta

T.Stragova

A.Masulis

       

08.05.2003 15:03

vārdu skaits: 1026

A.Masulis 7219158

e-pasts: armands.masulis@iem.gov.lv