Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"

Izdarīt likumā "Par pievienotās vērtības nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1.  3.pantā:

papildināt pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:

"(11) Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības pieņemt lēmumu par atteikumu reģistrēt personu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā, ja persona:

1) nav sasniedzama tās norādītajā juridiskajā adresē vai deklarētajā dzīvesvietas adresē;

2) pēc Valsts ieņēmumu dienesta pieprasījuma nesniedz informāciju vai sniedz nepatiesu informāciju par tās materiāli tehniskajām un finansiālajām iespējām veikt deklarēto uzņēmējdarbību.";

aizstāt 8.1 daļas 2.punktā vārdus "triju mēnešu laikā" ar vārdiem "mēneša laikā pēc likumā noteiktā nodokļa deklarācijas iesniegšanas termiņa";

papildināt 8.1 daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:

"3) Valsts ieņēmumu dienests saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 35.pantu ir iesniedzis Uzņēmumu reģistrā priekšlikumu par nodokļu maksātāja izslēgšanu no Uzņēmumu reģistra."

2. Papildināt 10.panta pirmās daļas 1.punktu ar trešo teikumu šādā redakcijā:

"Veicot priekšnodokļa atskaitījumus, apliekamajai personai ir pienākums pārliecināties, vai nodokļa rēķinu izsniegusi cita apliekamā persona."

3.  12.pantā:

izteikt vienpadsmito daļu šādā redakcijā:

"(11) Valsts ieņēmumu dienests nodokļa pārmaksu (starpību starp aprēķināto nodokli un atskaitāmo priekšnodokli) apliekamajai personai atmaksā 30 dienu laikā pēc pamatota pieprasījuma un darījumus apliecinošu dokumentu saņemšanas.";

 

papildināt pantu ar 11.1 daļu šādā redakcijā:

"(111) Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības aizkavēt pārmaksātās nodokļa summas atmaksāšanu, par ko rakstveidā informē apliekamo personu, šādos gadījumos:

1) ja šā panta vienpadsmitajā daļā noteiktajā laikā pieņemts lēmums par apliekamās personas maksājamo nodokļu kontroles (pārbaudes, revīzijas) uzsākšanu, par tiem darījumiem, kuru pārbaudei nepieciešama papildu informācija, – līdz dienai, kad nodokļu administrācija ir izvērtējusi darījumu un pieņēmusi lēmumu par pieprasījuma pamatotību;

2) ja personām, kuras uzskatāmas par apliekamās personas saistītām personām likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1.panta 18.punkta izpratnē, ir pievienotās vērtības nodokļa parāds valsts budžetā, – līdz dienai, kad saistītā persona ir samaksājusi nodokli budžetā."

 

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

 

 

 

 

LIKUMPROJEKTA

“Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli””

ANOTĀCIJA

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pašreizējā likuma ² Par pievienotās vērtības nodokli² redakcija pieļauj iespēju, izmantojot uz neesošām adresēm reģistrētas ar pievienotās vērtības nodokli apliekamās personas, izkrāpt no valsts budžeta priekšnodokļa summas, ko darījuma partneris budžetā nav samaksājis.

Uz 2003.gada 1.maiju Valsts ieņēmumu dienesta datu bāzē reģistrēti 3820 “fiktīvie” uzņēmumi. Šis skaits pēdējā gada laikā ir pieaudzis gandrīz divas reizes. 27,9 % gadījumos uzņēmums reģistrēts “fiktīvo” uzņēmumu reģistrā, jo tas nav atrodams juridiskajā adresē. 21,9 % gadījumos uzņēmums nav maksājis nodokļus un citus maksājumus budžetā, 17,2% gadījumos uzņēmums reģistrēts, izmantojot svešas pases un viltojot parakstus, 5,2% gadījumos, kad uzņēmums nav atrodams norādītajā juridiskajā adresē, kā arī īpašnieka un/vai amatpersonas pieraksta adresē.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Finanšu ministrija pēc Valsts ieņēmumu dienesta priekšlikumiem ir iestrādājusi likumprojektā normas, kas varētu mazināt iespējas izkrāpt pievienotās vērtības nodokli no valsts budžeta.

Grozījumi likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli² paredz Valsts ieņēmumu dienestam tiesības:

1) pie noteiktiem kritērijiem neiekļaut personu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā, kā arī izslēgt personu no šī reģistra;

2) aizkavēt pārmaksātā nodokļa atmaksu, ja apliekamās personas saistītai personai ir pievienotās vērtības nodokļa parāds.

3. Cita informācija

Nav citas informācijas

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts sakārtos makroekonomisko vidi, tai skaitā, samazinās konkurences izkropļojumus, ko rada izvairīšanās no nodokļa maksāšanas

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiks vienkāršota ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu izslēgšanas procedūra no Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistra.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2004

2005

2006

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos.

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

-

-

-

-

6. Cita informācija

Pēc Valsts ieņēmumu dienesta sniegtās informācijas 2002.gadā nodokļu maksātāju fiktīvie un nelikumīgie darījumi bija Ls 623,8 milj., bet 2003.gada pirmajā ceturksnī - Ls 56,1 milj.

2003.gada pirmajā ceturksnī 749 uzņēmumi kā darījuma partnerus ir uzrādījuši “fiktīvus” uzņēmumus, palielinot atskaitāmo priekšnodokli par 3,4 milj. latu.

Ieviešot praksē likumprojektā iestrādātās normas, varētu palielināt valsts budžeta ieņēmumus no šī nodokļa, kas tādējādi veicinās likumprojekta ² Grozījumi likumā ² Par valsts budžetu 2003.gadam² ² izpildi

V. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Ievērojot pieņemtos grozījumus likumā, ir jāveic grozījumi:

  1. Ministru kabineta 2001.gada 14.augusta noteikumos Nr.374 ² Likuma ² Par pievienotās vērtības nodokli² normu piemērošanas kārtība² , lai skaidrotu likuma normu piemērošanu;
  2. Ministru kabineta 2002.gada 16.aprīļa noteikumos Nr.156 ² Kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienestam ir tiesības izslēgt personu no Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistra.²

2. Cita informācija

Nav citas informācijas

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst Normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

(attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

       

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Likumprojekts apspriests kopā ar VID Galveno nodokļu pārvaldi un Nodokļu maksātāju tiesību un interešu pārstāvības fondu, piedaloties Tautsaimniecības padomes pārstāvjiem.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Panākta vienošanās atbalstīt likumprojektu iesniegtajā redakcijā.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

5. Cita informācija

Nav citas informācijas

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta normu izpilde tiks nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros. Likuma izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī paplašinātas esošo institūciju funkcijas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Latvijas sabiedrība tiks informēta ar laikraksta ² Latvijas Vēstnesis² un valdības oficiālā izdevuma ² Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs² starpniecību.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.

Likumprojekts neierobežo nodokļa maksātāja tiesības, indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā ² Par nodokļiem un nodevām² un citos Latvijas likumos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Nav citas informācijas

Finanšu ministra vietā –

Ekonomikas ministrs J. Lujāns

Valsts sekretāres

vietniece

Juridiskā depart. direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

   

I. Sudraba

E. Strazdiņa

M. Radeiko

N.Regca

03.06.2003

904

Nodokļu politikas departamenta

Netiešo nodokļu nodaļas vadītājas vietniece

N.Regža, tālr. 7 095 511