Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli"

Izdarīt likumā "Par nekustamā īpašuma nodokli" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 13., 24.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 4., 24.nr.; 2001, 1., 24.nr.; 2003, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. 1.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Ar nekustamā īpašuma nodokli apliek ķermeniskas lietas, kuras atrodas Latvijas Republikas teritorijā un kuras nevar pārvietot no vienas vietas uz otru, tās ārēji nebojājot:

1) līdz 2006.gada 31.decembrim – zemi, ēkas un būves (turpmāk – nekustamais īpašums), izņemot šā panta otrajā daļā minēto nekustamo īpašumu;

2) no 2007.gada 1.janvāra – zemi un ēkas (turpmāk – nekustamais īpašums), izņemot šā panta otrajā daļā minēto nekustamo īpašumu.";

otrajā daļā:

papildināt daļu ar 2.1 punktu šādā redakcijā:

"2 1) līdz 2006.gada 31.decembrim – koplietošanas satiksmes ceļus, ielas, gaisa un ūdens navigācijas būves un publiskos ūdeņus;";

papildināt 3.punktu pirms vārdiem "publiskos ūdeņus" ar vārdiem un skaitļiem "no 2007.gada 1.janvāra –";

papildināt 8.punktu pēc vārdiem "sporta būves" ar vārdiem "un ēkas";

izteikt 9.punktu šādā redakcijā:

"9) individuālo dzīvojamo māju apbūvē ietilpstošās ēkas, ja tās netiek izmantotas saimnieciskās darbības veikšanai, daudzdzīvokļu dzīvojamo māju daļas, ko izmanto dzīvošanai, un mākslinieku darbnīcas, kas netiek izmantotas saimnieciskajai darbībai, kā arī šo māju apbūvē ietilpstošās palīgēkas;";

izslēgt 12.punktā vārdus un skaitļus "līdz 2003.gada 31.decembrim";

izslēgt 14.punktā vārdus iekavās "(izņemot ēkas vai to daļas, kas tiek izmantotas lietvedības un administratīviem mērķiem)";

papildināt daļu ar 15., 16., 17. un 18.punktu šādā redakcijā:

"15) ēkas vai to daļas, kuras izmanto no valsts budžeta finansētās iestādes;

16) ēkas vai to daļas, kuras izmanto izglītības, veselības un sociālās aprūpes un kultūras vajadzībām;

17) ēkas vai to daļas, kuras izmanto dabas aizsardzības vajadzībām;

18) sabiedriskajām organizācijām un to uzņēmumiem piederošas ēkas saskaņā ar Ministru kabineta apstiprinātu sarakstu."

2. Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Nekustamā īpašuma nodokļa likme ir 1,5 procenti no nekustamā īpašuma kadastrālās vērtības."

3. Aizstāt 4.panta pirmajā daļā vārdus "valsts kadastra" ar vārdiem "Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistra".

4. 5.pantā:

papildināt ceturto daļu ar tekstu šādā redakcijā:

"Nodokļa maksātāju kategorijām, kuri ir saimnieciskās darbības veicēji, pašvaldības piešķirtais nodokļa atvieglojums nedrīkst pārsniegt minimālā atbalsta apmēru, kādu paredz Komercdarbības atbalsta kontroles likums. Ja minimālā atbalsta apmērs tiek pārsniegts, pašvaldībai pirms nodokļa atvieglojuma piešķiršanas ir jāsaņem Valsts atbalsta uzraudzības komisijas lēmums par šāda atbalsta atbilstību Komercdarbības atbalsta kontroles likuma, citu normatīvo aktu un Eiropas līguma noteikumiem, kā arī saistībām, kas izriet no Latvijai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem."

5. Pārejas noteikumos:

8.punktā:

aizstāt vārdus "pirmās daļas 1.punktā" ar vārdiem "pirmajā daļā";

aizstāt skaitli "2003" ar skaitli "2006";

9.punktā:

aizstāt ievaddaļā skaitli "2003" ar skaitli "2006";

izteikt 2.apakšpunkta "a" apakšpunktu šādā redakcijā:

"a) būves, kuras izmantojamas tikai lauksaimnieciskajai ražošanai,";

izslēgt 2.apakšpunkta "c" un "g" apakšpunktu;

papildināt 2.apakšpunktu ar "h" apakšpunktu šādā redakcijā:

"h) būves, kuras izmanto dabas aizsardzības vajadzībām.";

11.punktā:

aizstāt skaitli "2000" ar skaitli "2004";

papildināt punktu pēc vārda "sarakstu" ar vārdiem "bet līdz 2005.gada 1.februārim un 2006.gada 1.februārim – saraksta precizējumus, ja tādi ir.";

 

izslēgt 12.punktu.

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.janvārī.

 

 

Finanšu ministrs

V.Dombrovskis

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbilstoši likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli” noteiktajam, ar 2004.gada 1.janvāri nodokļa bāze ne tikai zemei, bet arī ēkām būs to kadastrālā vērtība, savukārt būves vairs nebūs ar nodokli apliekams objekts. Bez tam ar 2004.gadu likumā paredzēta nodokļa likmes samazināšana no 1,5 procentiem līdz 1 procentam, vienlaicīgi paplašinot ar nodokli apliekamo objektu loku, t.i., uzsākot arī dzīvojamo māju, valsts budžeta iestāžu, lauksaimnieciskās ražošanas ēku, kā arī izglītības, veselības, kultūras un sporta vajadzībām izmantojamo ēku aplikšanu ar nodokli. Pašlaik minētajiem objektiem nodoklis tiek aprēķināts tikai no zemes kadastrālās vērtības.

Ņemot vērā iepriekš minēto, Valsts zemes dienests ir veicis visu ēku kadastrālo novērtēšanu.

Saskaņā ar šīs vērtēšanas rezultātiem dzīvojamo māju un to palīgēku vērtība veido 75,8% no visu ēku kadastrālās vērtības jeb 3 628 milj.latu, kas pie 1,0% nodokļa likmes veido nodokļa ieņēmumus 36,3 milj.latu apmērā. Tas nozīmē vairākkārtēju nodokļa sloga pieaugumu iedzīvotājiem, kas radīs problēmas ar nodokļa nomaksu lielākajai iedzīvotāju daļai.

Piemēram, Rīgā individuālo dzīvojamo māju īpašniekiem 2004.gadā nodokļa maksājumi pieaugs vidēji par 117 latiem, t.i., pašreizējo 60 latu vietā, kas tiek maksāti par zemi, nodoklis būs 177 lati. Savukārt dzīvokļu īpašniekiem un īrniekiem nodoklis palielināsies 8 reizes (no 12 latiem pašreiz līdz 97 latiem 2004.gadā).

Lai būtu iespējama pāreja uz ēku aplikšanu ar nodokli pēc to kadastrālās vērtības, nepieciešams noteikt vērtību arī dzīvojamo māju nedzīvojamām telpām. Tādēļ nepieciešams nodrošināt ne tikai daudzdzīvokļu dzīvojamo māju, bet arī to nedzīvojamo telpu uzskaiti Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā. Pašreizējā Ministru kabineta 1996.gada 30.aprīļa noteikumu Nr.158 “Nekustamā īpašuma valsts kadastra noteikumi” redakcijā šādas darbības nav paredzētas, tādēļ minētajos noteikumos nepieciešams izdarīt grozījumus.

2. Likumprojekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts izstrādāts, lai novērstu 2004.gadā paredzamo ievērojamo nekustamā īpašuma nodokļa sloga pieaugumu iedzīvotājiem, kā arī, lai radītu iespēju sakārtot nekustamā īpašuma uzskaiti Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā, kas nodrošinātu iespēju arī ēku daļām, kas apliekamas ar nodokli, noteikt to kadastrālo vērtību, tādējādi nodrošinot iespēju pāriet uz ēku aplikšanu ar nodokli pēc to kadastrālās vērtības.

Lēmums likumprojektā iestrādāt normas, kas pagarina pašreizējo nodokļa aprēķināšanas kārtību līdz 2007.gada 1.janvārim, pieņemts, ņemot vērā Valsts zemes dienesta tehniskās iespējas nodrošināt kadastrālās vērtības noteikšanu dzīvojamo ēku nedzīvojamām telpām, kas prasa ievērojamu laika patēriņu un varētu tikt īstenota 2005.gadā, kā arī iespēju savlaicīgi, t.i., 2006.gada sākumā, uzsākt darbu pie nodokļa ieņēmumu prognozes sagatavošanas 2007.gadam.

Nepagarinot pašreizējo nodokļa aprēķināšanas kārtību, minēto iemeslu dēļ nebūtu iespējams noteikt nodokļa ieņēmumu prognozi arī 2004.gadam.

Likumprojekts nosaka arī vienotu likmi 1,5 procentu apmērā. Tiek noteikts beztermiņa atbrīvojums no nodokļa tiem objektiem, kuru aplikšanu ar nodokli bija paredzēts uzsākt ar 2004.gadu, t.i., dzīvojamām mājām, lauksaimniecības ražošanas ēkām, valsts budžeta iestādēm, kā arī ēkām, kuras izmanto izglītības, veselības aizsardzības, kultūras un sporta vajadzībām.

Ņemot vērā to, ka nodokļa likme tiks saglabāta 1,5 procentu apmērā un, 2007.gadā uzsākot arī ēku aplikšanu ar nodokli pēc to kadastrālās vērtības, tiks nodrošināta dzīvojamo māju nedzīvojamās daļas aplikšana ar nodokli, kā arī, ņemot vērā būvniecības pieaugumu, un to, ka, izslēdzot būves no apliekamo objektu loka, daļēji to vērtība tiks iestrādāta zemes vērtībā, to paaugstinot, paredzams, ka pašvaldību nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi 2007.gadā būs 2006.gadam prognozētajā līmenī, t.i., 54,2 milj.latu.

 

 

3. Cita informācija

 

 

 

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

 

 

Likumprojektam nav būtiska ietekme uz makroekonomisko vidi.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

 

 

 

 

 

 Likumprojekts neietekmēs uzņēmējdarbības vidi, jo saglabāsies pašreiz spēkā esošā nodokļa aprēķināšanas kārtība.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta pieņemšanas rezultātā tiks novērsts milzīgs nodokļa sloga pieaugums iedzīvotājiem. Ieņēmumu pieaugumu pašvaldību budžetos nodrošinās 1,5 procentu likmes saglabāšana, kā arī būvniecības apjoma pieauguma rezultātā radušies jauni nekustamā īpašuma nodokļa objekti.

4. Ietekme uz vidi

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

 

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

  1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Pašvaldību budžeta ieņēmumi no nekustamā īpašuma nodokļa

 

 

43 440

 

 

 

 

 

 

48 700

 

 

51 400

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

54 200

 

 

53 100

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 

 

 

 

 

 

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

 

 

 

 

 

 

 

 

-

-

-

-

-

 

 

1

2

3

4

5

6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Paredzamie nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumi atbilst makroekonomiskajai prognozei, kas izstrādāta sadarbībā ar Latvijas Pašvaldību savienību.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

6. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

 

 

         

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 1996.gada 30.aprīļa noteikumos Nr.158 “Nekustamā īpašuma valsts kadastra noteikumi”, kuru mērķis ir nodrošināt nekustamo īpašumu un arī to daļu uzskaiti Nekustamā īpašuma valsts kadastra reģistrā.

Noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2003.gada 1.augustam.

Jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2000.gada 4.aprīļa noteikumos Nr.131 “Likuma “Par nekustamā īpašuma nodokli” normu piemērošanas noteikumi”, ar mērķi precizēt atsevišķus noteikumu punktus atbilstoši likumā izdarītajiem grozījumiem.

Noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2004.gada 1.janvārim.

Jāizstrādā Ministru kabineta noteikumus par nodokļa atvieglojumiem sabiedriskajām organizācijām un to uzņēmumiem par tām piederošajām ēkām.

Noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2004.gada 1.janvārim.

2. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

 

 

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

 

     

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

 

 

Konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Pašvaldību savienību.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

 

 

 

Latvijas Pašvaldību savienība atbalsta pašreizējās nodokļa aprēķināšanas kārtības pagarināšanu līdz 2006.gada beigām, kā arī nodokļa nepiemērošanu dzīvojamām mājām.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

 

 

 

 

Sabiedrība ir informēta ar plašsaziņas līdzekļu starpniecību.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

 

 

 

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

 

 

 

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

  1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

 

 

Likumprojekta izpildi nodrošinās pašvaldības, Valsts zemes dienests un Valsts ieņēmumu dienests atbilstoši likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli”

noteiktajai kompetencei. 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Likumprojekts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas vēstnesis”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

 

 

 

 

Finanšu ministrs V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā

amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

     
       

V.Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

G.Šarfa

 

 

 

 

 

 

 

2003.05.08.

7095496, Gunta.Sarfa@fm.gov.lv