Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Tūrisma likumā

Izdarīt Tūrisma likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 21.nr.; 1999, 22.nr.; 2002, 4.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdu "finansu" ar vārdu "finanšu".

2. Aizstāt 6.pantā vārdus "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "Ekonomikas ministrija" (attiecīgā locījumā).

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījums Tūrisma likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

Lai īstenotu valsts politiku tūrisma jomā atbilstoši Deklarācijā par Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktajiem uzdevumiem, saskaņā ar Ministru kabineta 2003.gada 14.janvāra sēdes protokolu Nr.3 9.§, un pamatojoties uz 2003. gada 31. janvāra Ministru kabineta rīkojumu Nr.54 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Finanšu ministrijas funkciju pārdali un nodošanu Ekonomikas ministrijai un Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai” ir noteikts, ka Ekonomikas ministrijai no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas tiek nodota tūrisma politikas izstrādes un īstenošanas funkcija. Šādu Ministru kabineta lēmumu pamatā ir sekojoši argumenti: No tautsaimniecības izaugsmes viedokļa tūrismam ir raksturīgs ievērojams multiplikatīvais efekts: tā rada jaunas darba vietas kā pašā nozarē, tā tieši un netieši saistītajās nozarēs, ir nodokļu maksātāja valsts un pašvaldību budžetā, investīciju un uzkrājumu avots, sniedz attīstības un izlīdzināšanās iespējas reģionos. Atšķirībā no citām pasaules valstīm, Latvijā jau gadiem ilgi netiek pietiekami efektīvi izmantots tūrisma kā nozīmīgas tautsaimniecības nozares attīstības potenciāls. Latvijas maksājumu bilances dati rāda, ka tūrisma pakalpojumu eksporta īpatsvars IKP Latvijā ir 1,6%, kamēr Eiropas Savienības valstīs šis rādītājs ir vidēji 4,2%, Igaunijā – pat 10%. Līdzīgi Eiropas savienības valstu vispārējai praksei, atbilstoši kurai pārsvarā dalībvalstu par tūrisma politikas izstrādi un īstenošanu atbild attiecīgo valstu ekonomikas vai tautsaimniecības ministrijas, arī Latvijas gadījumā tūrisma nozares politikas izstrādes un īstenošanas funkcija ir nododama Ekonomikas ministrijai. Šīs ministrijas kompetencē jau ir tādu nozaru, kā rūpniecība un enerģētika, politikas izstrādes un īstenošanas funkcija, bez tam horizontālā līmenī tiek izstrādātas un īstenotas arī tādas tūrismam būtiskas jomas, kā: mazo un vidējo uzņēmumu politika, ārējā tirdzniecības politika, kvalitātes veicināšanas politika.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

Likuma 6.pantā, kurā ir noteikta valdības kompetence tūrisma attīstības nodrošināšanā vārdus “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija” aizstāt ar vārdiem “Ekonomikas ministrija”.

3. Cita informācija  

 

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu   

  Tūrisma politika tiks īstenota kopējās tautsaimniecības attīstības kontekstā, tādējādi tiks radīta vide šīs nozares izaugsmei, tai skaitā, ienākošā tūrisma attīstībai. Tā kā Ekonomikas ministrijas uzdevumos ietilpst koordinēt valsts atbalstu uzņēmējdarbībai, attīstot vai no jauna radot konkrētus valsts atbalsta instrumentus (jo īpaši, ES Strukturālo fondu apgūšanas kontekstā), ieguvēji būs arī tūrisma industrijas pārstāvji. Tūrisma politiku īstenojot Ekonomikas ministrijas paspārnē, būs iespējams sniegt konsekventāku atbalstu tūrisma mārketinga jomā, jo ministrija koordinē ārējās tirdzniecības politiku, konkrēti atbalsta mehānismi ir Ekonomikas ministrijas padotībā esošās institūcijas- Latvijas Attīstības aģentūras rīcībā. Bez tam, pārņemot tūrisma politiku Ekonomikas ministrijai, par kompleksiem tūrisma pakalpojumiem turpmāk būs atbildīga tikai viena ministrija, kas veicinās vienotu pieeju un efektīvāku sadarbību.

3. Sociālo seku izvērtējums  

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi  

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija  

 

  III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 1

 2

 3

 4

 5

 6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos  

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

2. Izmaiņas budžeta izdevumos 

3. Finansiālā ietekme 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins 

6. Cita informācija 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

 Papildus jāizdara grozījumi sekojošos normatīvajos aktos:

  1. Ministru kabineta 2002.gada 27.augusta noteikumos Nr.387 “Tūrisma attīstības valsts aģentūras nolikums”;
  2. Ministru kabineta 1999.gada 10.augusta noteikumos Nr.278 “Latvijas Tūrisma konsultatīvās padomes nolikums”;
  3. Ministru kabineta 2002.gada 27.augusta noteikumos Nr.388 “Tūrisma fonda nolikums”;
  4. Ministru kabineta 2000. gada 24. oktobra noteikumos Nr.363 “Kārtība, kādā atsevišķas preces netiek apliktas ar muitas nodokli”.

2. Cita informācija 

 

  

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību 

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem  

  Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

  4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju  

 

 2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

5. Cita informācija  

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas  

 Konsultācijas ir notikušas ar tūrisma nozares nevalstiskajām organizācijām, pirms Ministru kabinets pieņēma attiecīgus lēmumus 14.01.2003. un 31.01.2003. (skatīt anotācijas 1.punktu)

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)  

 Tūrisma nozares nevalstiskās organizācijas iestājās par funkcijas saglabāšanu VARAM kompetencē, to pamatojot ar apgalvojumu, ka minētā ministrija tūrisma politikas funkciju veic kvalitatīvi, kā ir nodrošināts ilgtspējīgas attīstības princips (VARAM atbild arī par vides politiku, un abas politikas līdz šim tika iespēju robežās integrētas). Ministru kabinets tomēr izšķīrās par atšķirīgu lēmumu, tūrisma politikas funkciju nododot Ekonomikas ministrijai (skatīt anotācijas 1.punktu)

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

 Sabiedrības informēšanas pasākumus pirms Ministru kabineta 14.01.2003. un 31.01.2003. lēmumu pieņemšanas veica Ministru prezidenta biedrs, kā arī īpašu uzdevumu ministrs reģionālās politikas un pašvaldību lietās. Sabiedriskās domas viedoklis dalījās (daļa iestājās par funkcijas saglabāšanu VARAM, citi- par nodošanu Ekonomikas ministrijai)

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem 

 Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas  

 Jaunas valsts institūcijas netiks radītas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu 

 Saskaņā ar likumu “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis” un “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo  

 Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Cita informācija  

 

 

Ekonomikas ministrs J.Lujāns

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

K.Gerhards

M.Līdumniece

V.Zvejs

I.Kaļupniece

 

 

 

17.02.03 9:38

1057

I.Kaļupniece

7013204, Inese.Kalupniece@em.gov.lv