LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA

Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 7087318 fax 7087317

 

2004. gada 7. aprīlis

Nr.9/2 -

 

Saeimas Prezidijam

 

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 51.pantu Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz izdarīt izmaiņas 7.aprīļa Saeimas sēdes darba kārtībā – iekļaut sadaļā “Prezidija ziņojumi par iesniegtajiem likumprojektiem” komisijas sagatavotā likumprojekta “Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”” nodošanu komisijām.

Pielikumā:

likumprojekts “Grozījumi likumā “Par pievienotās vērtības nodokli”;

likumprojekta anotācija;

finanšu ministra atzinums.

 

 

Ar cieņu,

komisijas priekšsēdētājs

G.Bērziņš

Likumprojekts

Grozījumi likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli²

Izdarīt likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli² (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9., 24.nr.; 1996, 11.nr.; 1997, 24.nr.; 1999, 10., 24.nr.; 2001, 1., 7., 24.nr.; 2002, 21.nr.; 2003, 2., 15., 24.nr.; 2004, 2.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2004, 35., 50.nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 2.panta astotajā daļā vārdus ² aprēķināto dabas resursu nodokli² .

2. Izteikt 3.panta pirmās daļas 5.punktu šādā redakcijā:

² 5) ja citas dalībvalsts jebkura persona vai Eiropas Savienības teritorijā nereģistrēta persona Latvijas Republikā nav izveidojusi reģistrētu pastāvīgo pārstāvniecību, bet iekšzemē veic vienu vai vairākus ar nodokli apliekamus darījumus, reģistrē vienu no šādām personām:

a) citas dalībvalsts jebkuru personu vai Eiropas Savienības teritorijā nereģistrētu personu – vienā no darījuma izpildes vietām Latvijas Republikā;

b) tās pilnvaroto personu Latvijas Republikā – atbilstoši šīs personas juridiskajai adresei vai deklarētajai dzīvesvietai.”

3. Izteikt likuma 26.panta astoto daļu šādā redakcijā:

² (8) Ja šajā pantā nav noteikts citādi, citas dalībvalsts persona, kas iekšzemē veic preču iegādi Eiropas Savienības teritorijā vai preču piegādi, reģistrējas Valsts ieņēmumu dienesta ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā, neatkarīgi no darījuma vērtības. Minētā norma nav attiecināma uz tām citas dalībvalsts personām, kas neveic saimniecisko darbību Eiropas Savienības teritorijā.²

4. Izslēgt 29.panta otrajā daļā vārdus ² dabas resursu nodoklis² .

Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.

 

LIKUMPROJEKTA

² Grozījumi likumā ² Par pievienotās vērtības nodokli² ²

ANOTĀCIJA

 

I Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pašreizējais likums ² Par pievienotās vērtības nodokli² nosaka, ka preču importa darījumos ar pievienotās vērtības nodokli apliekamajā vērtībā un preču iegādes Eiropas Savienības teritorijā vērtībā iekļauj arī dabas resursu nodokli. Budžetu un finanšu komisija konceptuāli nolēma, ka no 2004.gada 1.maija dabas resursu nodokļa maksātāji nav juridiskas un fiziskas personas vai to apvienības, kas Latvijas Republikā importē vai ieved no citas Eiropas Savienības dalībvalsts videi kaitīgas preces vai preces iepakojumā. Dabas resursu nodoklis par šīm videi kaitīgām precēm vai precēm iepakojumā aprēķinās un maksās valsts budžetā tikai tad, kad tās Latvijas Republikā realizēs vai izmantos saimnieciskās darbības nodrošināšanai. Tādējādi, ņemot vērā, ka no 2004.gada 1.maija dabas resursu nodoklis vairs netiks aprēķināts un maksāts uz robežas, ir nepieciešams izslēgt no preču importa darījumu ar pievienotās vērtības nodokli apliekamās vērtības un preču iegādes Eiropas Savienības teritorijā vērtības dabas resursu nodokli.

Saskaņā ar likuma normām, kuras stāsies spēkā 2004.gada 1.maijā, citu dalībvalstu personām iekšzemē veicot ar pievienotās vērtības nodokli apliekamus darījumus, jāreģistrējas ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā. Savukārt Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Sestā direktīva 77/388/EEK paredz dalībvalstīm tiesības kā personu, kura ir atbildīga par nodokļu samaksu, ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrēt arī tās pilnvaroto personu. Tādējādi, likuma normas ir papildināmas, nosakot, ka ne tikai Eiropas Savienības teritorijā nereģistrētām personām, kā to nosaka likuma pašreizējā redakcija, bet arī citu dalībvalstu personām ir tiesības ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā reģistrēt to pilnvarotās personas.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija ir sagatavojusi likumprojektu, kurā ir iestrādātas normas, kas:

  1. precizē preču importa darījumos ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo vērtību un preču iegādes Eiropas Savienības teritorijā vērtību;
  2. nosaka citas dalībvalsts personām tiesības ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā reģistrēt to pilnvarotās personas;
  3. precizē likuma normas, nosakot, ka citas dalībvalsts personai ir jāreģistrējas ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā arī tad, ja tā iekšzemē veic preču piegādes, neatkarīgi no apliekamo darījumu vērtības.

II Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts būtiski neietekmēs makroekonomisko vidi.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts labvēlīgi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi. Latvijai kļūstot par Eiropas Savienības vienotā tirgus dalībnieci, citas dalībvalsts personām pievienotās vērtības nodokļa mērķiem būs tiesības reģistrēt arī tās pilnvaroto personu.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

III Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-jais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2004

2005

2006

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos.

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

-

-

-

-

6. Cita informācija

 

IV Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Ievērojot pieņemtos grozījumus likumā, ir jāveic grozījumi Ministru kabineta 2001.gada 14.augusta noteikumos Nr.374 ² Likuma ² Par pievienotās vērtības nodokli² normu piemērošanas kārtība² , lai skaidrotu likuma normu piemērošanu.

2. Cita informācija

Nav citas informācijas

V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

1995.gada 12.jūnija Eiropas līgums par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm no vienas puses un Latvijas Republiku no otras puses

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Eiropas Padomes 1977.gada 17.maija Sestā direktīva 77/388/EEK, (publikācija – OJ L 145/13.06.1977.)

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

(attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

Projekta 1.pants

likuma 2.panta astotā daļa

Projekta 2.pants

likuma 3.panta pirmās daļas 5.punkts

Projekta 3.pants

likuma 26.panta astotā daļa

Projekta 4.pants

likuma 29.panta otrā daļa

11.panta B daļas 3.punkts

 

21.panta 2.punkts

 

 

22.pants

 

 

11.panta B daļas 2.punkts

Pilnībā atbilst

 

 

Pilnībā atbilst

 

 

 

Pilnībā atbilst

 

 

Pilnībā atbilst

 

VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nevalstisko organizāciju pozīcija nav zināma

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Pirms likumprojekta izstrādes ir notikušas konsultācijas ar Eiropas komisijas pārstāvjiem

VII Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta normu izpilde tiks nodrošināta esošās nodokļu administrācijas ietvaros. Likuma izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas, kā arī paplašinātas esošo institūciju funkcijas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Latvijas sabiedrība tiks informēta ar laikraksta ² Latvijas Vēstnesis² un valdības oficiālā izdevuma ² Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs² starpniecību.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo.

Likumprojekts neierobežo nodokļa maksātāja tiesības, indivīda tiesību aizsardzību paredzēts īstenot likumā ² Par nodokļiem un nodevām² un citos Latvijas likumos noteiktajā kārtībā.

 

Komisijas priekšsēdētājs

G.Bērziņš